Veelgestelde vragen

De aanleg van glasvezel is een proces dat veel vragen oproept bij bewoners, klanten en andere betrokkenen. Daarom hebben we meer dan honderd veelgestelde vragen geformuleerd, opgedeeld in categorieën. Ontbreekt er een vraag? Laat het weten. Stuur jouw opmerking of vraag in via het contactformulier.

  • Buitengebied Fryslan
    • Krijg ik een glasvezelaansluiting van Kabelnoord?

      De Provincie Fryslân heeft de tender voor de aanleg van glasvezel naar ongeveer 20.000 percelen in het buitengebied van Fryslân voorlopig gegund aan Kabelnoord. Doe de postcodecheck en controleer of jouw adres op de lijst van de provincie Fryslân staat. Staat jouw adres op de lijst van de Provincie Fryslân? Mogelijk krijg jij dan een glasvezelaansluiting van Kabelnoord! In het voorjaar van 2018 wordt de procedure afgerond en worden de voorlopige aanlegplannen bekend gemaakt. 

    • Wie bepaalt welke adressen wel/niet worden aangesloten?

      De provincie Fryslân heeft een lijst opgesteld met zogenaamde witte percelen in het buitengebied in Friesland. Dit zijn adressen waar volgens de provincie op dit moment geen snel internet mogelijk is. Sta jij volgens de postcodecheck op de postcodelijst van de provincie? Dan kom jij mogelijk in aanmerking voor een glasvezelaansluiting van Kabelnoord. Kabelnoord en de aannemer besluiten welke adressen uiteindelijk worden aangesloten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord. Wanneer wij van start gaan met de vraagbundeling bij jou in de buurt ontvang je persoonlijk bericht.   

    • Hoe gaat het proces in zijn werk?

      De Provincie Fryslân heeft de tender voor de aanleg van glasvezel naar ongeveer 20.000 percelen in het buitengebied van Fryslân voorlopig gegund aan Kabelnoord. De verwachting is dat de voorlopige aanlegplanning in het voorjaar van 2018 bekend wordt gemaakt. Kabelnoord kan niet iedereen tegelijkertijd voorzien van een snelle internetaansluiting. Daarom wordt het buitengebied van Friesland opgedeeld in kleinere gebieden. Voordat Kabelnoord ergens van start gaat met de aanleg van glasvezel, worden de betrokkenen persoonlijk geïnformeerd.

    • Mijn adres staat niet op de adressenlijst van de provincie, wat nu?

      Woon jij in het buitengebied van Friesland? Komt jouw adres niet voor op de adressenlijst van de Provincie Fryslân maar beschik je niet over een internetaansluiting met een minimale snelheid van 30 Mbps? Controleer dan de volgende stappen:

      Stap 1)

      Controleer nogmaals of jouw adres op de adressenlijst van de Provincie Fryslân staat door de postcodecheck te doen. Krijg je de melding dat jouw adres niet op de adressenlijst van de Provincie Fryslân staat? Dan zijn er 2 mogelijkheden: 

      • Je bent al klant van Kabelnoord of bewoner in het huidige Kabelnoordgebied (de gemeenten Kollumerland, Dantumadeel, Donkeradeel, Ameland en Schiermonnikoog), maar hebt nog geen glasvezelaansluiting. Dan is deze informatie voor jou van toepassing: https://www.glasvezelvankabelnoord.nl/over-glasvezel/projectinformatie-friesland.

      • Je bent geen klant of bewoner in het huidige Kabelnoordgebied. Ga naar stap 2.

      Stap 2)
      Controleer of je in aanmerking komt voor een Ziggo-aansluiting. Doe de postcodecheck bij Ziggo. Is het niet mogelijk om een Ziggo-aansluiting op jouw adres te krijgen? Ga dan verder naar stap 3.

      Stap 3)
      Staat jouw adres niet op de postcodelijst van de Provincie Fryslân (stap 1) en kun je op jouw adres geen Ziggo-aansluiting (stap 2) krijgen? Vul dan het contactformulier in. Vermeld dat jouw adres niet op de adressenlijst van de Provincie Fryslân en Ziggo voorkomt en laat je contactgegevens achter. Kabelnoord inventariseert hoeveel adressen niet voorkomen op de beide lijsten en informeert bij de provincie naar de eventuele mogelijkheden. Het achterlaten van je gegevens geeft geen garantie dat je een glasvezelaansluiting krijgt. 

    • Wat is het verschil tussen witte, grijze en zwarte aansluitingen?

      De overheid maakt onderscheid tussen witte, grijze en zwarte percelen. Dit gebeurt om vast te kunnen stellen in hoeverre een overheid de aanleg van een Next Generation Acces Network (snel internet minimale snelheid van 30 Mbps) in een gebied mag ondersteunen. 

      Wat zijn witte percelen?
      Dit zijn percelen in het buitengebied van Friesland waar geen aansluiting op Next Generation Access aanwezig is. De provincie Fryslân verwacht dat er komende jaren vanuit de markt ook geen initiatieven worden ondernomen om deze percelen te voorzien van een snellere aansluiting. De provincie Fryslân heeft deze witte percelen door heel Friesland in kaart gebracht en op een adressenlijst gezet. Door de postcodecheck te doen weet je of jouw adres door de Provincie Fryslân is aangemerkt als wit perceel. Kabelnoord mag deze percelen komende jaren voorzien van een snelle glasvezelaansluiting.

      Wat zijn grijze percelen?
      Dit zijn percelen waar één exploitant actief is. Denk bijvoorbeeld aan Ziggo of Kabelnoord.

      Wat zijn zwarte percelen?
      Dit zijn percelen waar ten minste twee of meer exploitanten aanwezig zijn.

  • Glasvezel algemeen
    • Hoe werkt glasvezel?

      Glasvezel, ook wel fiber genoemd, is een haardunne vezel van glas. Glasvezel wordt ingezet als transporteur in de wereld van datacommunicatie. Het is een vezel waarover data worden verzonden, net als bij coax. Glasvezel maakt het mogelijk om signalen betrouwbaar over grote afstanden te transporteren. Dit gebeurt door het zenden van licht over de lange vezels van optisch zeer helder glas. De werking hiervan is door interne reflectie zeer stabiel en supersnel. Glasvezel biedt een synchrone snelheid, dit betekent dat up- en downloadsnelheid gelijk zijn.

      Meer weten over glasvezel? Bekijk dan de Wikipedia-pagina over glasvezel

    • Wat zijn de voordelen van glasvezel?

      Glasvezel is een zeer sterk materiaal. De vezels worden getrokken uit vloeibaar glas en zijn daardoor solide en flexibel. Glasvezel is tevens hittebestendig. Een glasvezelnetwerk is zeer stabiel en biedt ongekend hoge snelheden qua up- en download. Daarnaast zijn up- en downloadsnelheid synchroon. Doordat breedband-internet steeds belangrijker wordt voor de economie is een woning met glasvezelaansluiting klaar voor de toekomst. Glasvezel biedt het beste netwerk voor thuiswerken.

    • Welke snelheid is maximaal haalbaar op glasvezel?

      Velen spreken over 1GB als maximale snelheid over glasvezel, maar dit is een snelheid die gemeten is. Technici hebben de werkelijke maximale snelheid nog niet kunnen vaststellen. De meeste van onze huidige apparatuur (computers, tablets e.d.) kunnen een dergelijke snelheid van 1GB of hoger nog niet verwerken. Bij Kabelnoord is de maximale internetsnelheid over glasvezel voor particulieren 500mb up- en download. Bekijk hier de actuele pakketten, snelheden en prijzen. De beschikbare abonnementen, snelheden en abonnementenprijzen voor het buitengebied van Fryslân zijn op dit moment nog niet bekend. 

    • Waar heeft Kabelnoord glasvezel liggen?

      Kabelnoord maakt al jarenlang gebruik van glasvezel. De hoofdstructuur van het kabelnetwerk van Kabelnoord bestaat namelijk al uit supersnel glasvezel. Daarnaast zijn diverse bedrijven in Noordoost Friesland de afgelopen jaren door Kabelnoord Zakelijk aangesloten op  glasvezel van Kabelnoord.

      Het laatste stukje van ons netwerk: de verbindingen vanaf de zogenaamde wijkcentra naar jouw woning, zijn op dit moment nog niet voorzien van glasvezel. Dit laatste stukje van het Kabelnoord-netwerk gaat Kabelnoord komende jaren vervangen door een glasvezelverbinding.

    • Hoe lang gaat een glasvezelnetwerk mee?

      Naar verwachting kunnen we met het nieuwe glasvezelnetwerk tientallen jaren vooruit.

  • Aanleg algemeen
    • Moet ik nieuwe binnenhuisbekabeling aanleggen?

      Jouw bestaande kabels binnenshuis passen veelal op het glasvezelmodem. Hier hoef je niets in te veranderen. Je houdt ook draadloos internet. Als je toch vragen hebt over jouw bekabeling, dan kun je deze voorleggen aan de schouwer.

    • Moet ik thuis zijn op het moment dat er glasvezel in mijn straat wordt aangelegd?

      Je hoeft niet thuis te zijn voor de aanleg. Wel dien je, of een gemachtigde namens jou, thuis te zijn bij de installatie van het modem en tijdens het schouwen van de woning.

    • Wat is schouwen?

      Schouwen is bepalen waar het glasvezelmodem in jouw woning moet komen. Meestal is dit op de plek waar nu het modem ook hangt, bij veel mensen is dit in de meterkast of voor in de woonkamer. De schouwer bekijkt of de plek geschikt is voor het glasvezelmodem. Ook bekijkt hij waar de glasvezelkabel jouw woning moet binnenkomen. We proberen zoveel mogelijk bestaande ingangen te gebruiken. Jij dient akkoord te geven voor de aanleg, vandaar dat er altijd een schouw plaatsvindt. Wanneer je geen glasvezelaansluiting wenst, kun je dit kenbaar maken bij de schouwer. Het schouwen vindt huis-aan-huis plaats. Zowel overdag als in de vroege avond. Indien de schouwer meerdere malen niemand thuis treft, geeft hij middels een niet thuis-kaart aan hoe je hem kunt bereiken voor het maken van een schouw-afspraak. De schouwer herken je aan zijn Glasvezel van Kabelnoord-jas en hij kan zich altijd legitimeren.

  • Aanleg Kabelnoord
    • Kan ik gebruik blijven maken van het COAX signaal als ik mijn woning laat aansluiten op glasvezel?

      Wanneer je jouw woning laat aansluiten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord kunnen zich twee verschillende situaties voordoen:

      Ben je al klant van Kabelnoord?
      Dan worden alle producten van Kabelnoord waarop je geabonneerd bent, overgezet van het COAX netwerk naar het nieuwe glasvezelnetwerk. Het COAX netwerk wordt tijdens de installatie van het glasvezelmodem afgeschakeld. Je behoudt dezelfde producten en blijft maandelijks hetzelfde betalen, het enige wat verandert is de internetsnelheid; deze wordt vele malen sneller.

      Ben je klant bij een andere provider?
      Wanneer je geen Kabelnoord klant bent, maar wel binnen het aansluitgebied woont, legt Kabelnoord gratis een glasvezelkabel aan tot in jouw woning. Als je gebruik blijft maken van de diensten van jouw huidige provider, monteert Kabelnoord de glasvezelkabel netjes af, maar activeert deze niet. Wanneer je gebruik wilt maken van supersnel glasvezel internet kun je overstappen naar een voordelig glasvezelabonnement van Kabelnoord. Tot die tijd blijf je gebruik maken van het netwerk van jouw huidige provider.

    • Waarom legt Kabelnoord glasvezel aan?

      Met de aanleg van een glasvezelnetwerk doet Kabelnoord een belangrijke investering in de toekomst. Met elkaar maken we intensief gebruik van onze huidige kabelverbindingen. We willen altijd toegang tot informatie, het laatste nieuws lezen we tegenwoordig niet alleen in de krant, maar zoeken we op via nieuwssites en social media. Een film kijken we niet alleen in de bioscoop of huren we in de videotheek, maar bekijken we tegenwoordig ook On Demand of downloaden we via internet. De komende jaren zal deze behoefte alleen maar toenemen. Het bestaande kabelnetwerk kan dat op den duur niet meer aan. Omdat Kabelnoord gelooft in een toekomst met glasvezel, zijn wij alvast gestart met de aanleg ervan.

      Klaar voor de toekomst
      Door nu alvast een glasvezelaansluiting in jouw woning aan te leggen, zorgt Kabelnoord ervoor dat jij klaar bent voor toekomstige ontwikkelingen. Verder verandert er nog niets. TV-kijken, bellen en internetten gaat gewoon zoals je gewend bent, het enige verschil is dat jouw woning wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord. Je bepaalt zelf wanneer je daadwerkelijk gebruik wilt maken van diensten via glasvezel. Je verbindt je nu dus nog niet aan een abonnement of dienst.

    • Wat gebeurt er met het coaxnetwerk van Kabelnoord?

      Het coaxnetwerk van Kabelnoord wordt vervangen door het glasvezelnetwerk. Het oude netwerk wordt afgeschakeld.

    • Is de aanleg van glasvezel van Kabelnoord gratis?

      Voor bewoners binnen het aansluitgebied is de aanleg van glasvezel naar hun woning geheel gratis. Ook wanneer je geen klant bent, of wanneer jouw woning geen coaxaansluiting heeft, is de aansluiting geheel kosteloos. Indien je geen glasvezelaansluiting wenst kun je dit aangeven middels dit formulier. Besef je echter dat jij daarmee ook geen klant meer van Kabelnoord kunt blijven, omdat wij geen diensten meer over coax leveren als wij glasvezel in jouw straat hebben aangelegd.

    • Ik heb geen aansluiting van Kabelnoord, krijg ik glasvezel?

      Ook wanneer je geen Kabelnoord klant bent, maar wel binnen het aansluitgebied woont, legt Kabelnoord gratis een glasvezelkabel aan tot in jouw woning. Wanneer je gebruik blijft maken van de diensten van jouw huidige provider, monteert Kabelnoord de glasvezelkabel netjes af, maar activeert deze niet. Wanneer je gebruik wilt maken van het glasvezel internet kun je overstappen naar een voordelig glasvezelabonnement van Kabelnoord. Tot die tijd blijf je gebruik maken van het netwerk van jouw huidige provider.

      Jouw woning wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord, maar de snelle glasvezelverbinding wordt pas geactiveerd op het moment dat jij Kabelnoord-klant bent. Wil je naast een gratis glasvezelaansluiting ook direct gebruik gaan maken van super snel glasvezelinternet van Kabelnoord? Stap dan nu over.

    • Moet ik een contract afsluiten voor een glasvezelaansluiting?

      Nee, je hoeft geen contract af te sluiten om een glasvezelaansluiting te krijgen. De schouwer vertelt je bij de zogenoemde schouwing waar jouw aansluiting wordt geplaatst. Ook als je geen klant bent van Kabelnoord, of zelfs geen coax-aansluiting hebt in jouw woning, krijg je een gratis glasvezelaansluiting.

    • Kan ik op een later moment glasvezel laten aanleggen?

      Wij adviseren je om voor de gratis glasvezelaansluiting te kiezen, op het moment dat je wordt aangeschreven door Kabelnoord. Zodra de aannemer start met de werkzaamheden, sluit hij zoveel mogelijk woningen aan in jouw straat en woonwijk. Wanneer het glasvezelteam de werkzaamheden in jouw straat en woonwijk heeft afgerond starten ze met de aanleg van glasvezel in een ander gebied. Glasvezel biedt veel voordelen en een aansluiting is kosteloos, zonder verplichtingen. Wanneer je op een later moment een glasvezelaansluiting wilt, moeten de werkzaamheden door onze aannemer apart voor jouw worden ingepland en uitgevoerd. Hiervoor brengt Kabelnoord â‚€ 150,= in rekening.

      • Een glasvezelaansluiting is geheel gratis;
      • Een glasvezelaansluiting werkt waarde verhogend voor jouw koopwoning;
      • Wanneer je jouw woning laat aansluiten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord ben je niet verplicht tot afname van een abonnement van Kabelnoord;
    • Legt Kabelnoord zelf glasvezel aan?

      Kabelnoord is opdrachtgever. Het aanleggen van de glasvezel wordt gedaan door aannemers en onderaannemers. Voor het eerste deel van het project is gekozen voor aannemer Fiber4All. Fiber4All zet deels onderaannemers in om de aanleg te realiseren. Je kunt verschillende aannemers tegenkomen in Kabelnoord werkgebied, zij werken allemaal aan hetzelfde project en hanteren een identieke werkwijze.

    • Wat is de volgorde in dorpen bij het aanleggen van glasvezel?

      Kabelnoord gaat komende jaren op diverse plekken in de gemeenten Dongeradeel, Dantumadiel, Kollumerland c.a., Schiermonnikoog en Ameland glasvezel aanleggen. Benieuwd wanneer jouw woning of woonplaats aan de beurt is? Wanneer jouw woning in het aansluitgebied valt, ontvangt je doorgaans enkele weken voorafgaand aan de werkzaamheden een informatiekrant met daarin handige informatie over de aanleg.

    • Wanneer wordt er bij mij in de straat glasvezel aangelegd?

      De aanleg van het glasvezelnetwerk start in 2014 in Dokkum. Stapsgewijs worden verschillende straten/(wijken) aangelegd. De volgorde hiervan wordt bekend gemaakt op deze website. Wanneer de aannemer bij jpu in de wijk aan de slag gaat ontvang je circa zes weken voorafgaand aan de start een aankondigingsbrief en een informatiekrant. Daarna volgt verdere informatie middels papieren correspondentie en bezoeken aan de deur. Het proces wijst zich vanzelf.

    • Wanneer word ik geïnformeerd over de start van de aanleg?

      Wanneer jouw woning binnen het aansluitgebied valt, ontvang je enkele weken voor de start van de aanleg in jouw straat een brief en een informatiekrant van Kabelnoord. In de krant staat informatie over de aanlegprocedure en glasvezelabonnementen.

    • Hoe word ik op de hoogte gesteld van de planning?

      Wanneer je een informatiekrant over Glasvezel van Kabelnoord ontvangt, ben je tien tot twaalf weken verwijderd van een glasvezelaansluiting. In de weken tot de aansluiting ontvang je diverse correspondentie en word je geïnformeerd over jouw aansluiting door de aannemer. Omdat de aanleg een repeterend proces is, worden alle betrokken bewoners op de voor hen relevante tijdstippen geïnformeerd. Zolang je geen correspondentie ontvangt is aanleg in jouw straat nog niet aan de orde.

    • Wordt mijn woning voorzien van glasvezel?

      Wanneer jouw woning binnen het aansluitgebied valt, ontvang je enkele weken voor de start van de aanleg een aankondigingsbrief en een informatiekrant van Kabelnoord. Wanneer je deze brief ontvangt weet je dat jouw woning binnen afzienbare tijd wordt voorzien van een glasvezelaansluiting van Kabelnoord.

      Kabelnoord zal de komende jaren een aantal geselecteerde kernen voorzien van glasvezel. Omdat we niet alle woningen tegelijkertijd kunnen voorzien van een glasvezelaansluiting, wordt de aanleg en de aankondiging stapsgewijs uitgerold.

    • Moet ik mijn binnenhuisbekabeling zelf aanpassen?

      Indien je vragen hebt over jouw huidige binnenhuisbekabeling in combinatie met jouw (toekomstige) glasvezelaansluiting, dan kun je deze vragen stellen aan de schouwer die een huisbezoek (schouwing) aflegt of de installatiemonteur (welke jouw glasvezelmodem plaatst). Hij overlegt met jou of aanpassingen noodzakelijk of wenselijk zijn voor een succesvol gebruik van jouw glasvezelaansluiting. De installatiemonteur kan indien gewenst de binnenhuisinstallatie aanpassen, hiervoor worden (extra) kosten in rekening gebracht. Natuurlijk kun je zelf ook aanpassingen verrichten of informeren bij erkende elektronicazaken in de regio.

    • Hoe weet ik welke aannemer de aanleg in mijn straat verzorgt?

      Wanneer jouw woning binnen het aansluitgebied valt, ontvang je een aankondigingsbrief en informatiekrant van Kabelnoord. In deze brief en informatiekrant staat onder andere informatie over de aannemer die de werkzaamheden in jouw straat verricht en jouw woning gaat aansluiten op het supersnelle glasvezelnetwerk van Kabelnoord.

      In de brieven die je ontvangt tijdens de aanleg van het glasvezelnetwerk in jouw straat staan telefoonnummers en e-mailadressen vermeld. Deze gegevens kun je gebruiken voor het wijzigen van bijvoorbeeld een installatieafspraak of voor het stellen van een dringende vraag. Houd je brievenbus in de gaten!

    • Ik wil graag de planning spreken. Wie moet ik bellen?

      Je kunt bellen met 0519- 701701 en kiezen voor optie 4 'Glasvezel'. Je kunt jouw vraag over de planning dan direct stellen aan een medewerker van de aannemer.

    • Moet ik thuis zijn als glasvezel wordt aangelegd?

      Voor het schouwen en de installatie van het glasvezelmodem maken we een afspraak en komt er een medewerker bij jou thuis. Je wordt hierover tijdig geïnformeerd. Tijdens het schouwen en de installatie van het glasvezelmodem dient er iemand aanwezig te zijn in de woning. Wil je de afspraak wijzigen? Vul dan het wijzigingsformulier in of bel naar 0519 - 701 701 (kies voor optie 4 glasvezel)  voor het wijzigen van jouw afspraak.

      Je wordt tijdig geïnformeerd over de start van de werkzaamheden in jouw straat. De aanleg van glasvezel in jouw straat gebeurt in samenspraak met de gemeente. Tijdens de werkzaamheden in jouw straat hebben wij geen toegang tot de woning nodig, je hoeft hiervoor niet thuis te blijven. 

    • Hoe herken ik de schouwer van Kabelnoord?

      De schouwer is een medewerker van de aannemer. Hij draagt een Glasvezel van Kabelnoord jas en heeft een identificatiepas bij zich met daarop zijn foto en persoonlijke gegevens. Tevens bevat de pas logo's van Glasvezel van Kabelnoord' en Fiber4All, ook kan de schouwer je diverse documenten met dezelfde logo's overhandigen.

    • Kan ik na aansluiting direct gebruik maken van de mogelijkheden van glasvezel?

      Zodra de monteur jouw glasvezelmodem heeft geïnstalleerd en jouw Kabelnoord-abonnement heeft geactiveerd, kun je direct gebruik maken van het supersnelle glasvezelnetwerk van Kabelnoord.

      Ben je nog geen klant bij Kabelnoord, maar wil je wel gebruik maken van het supersnelle glasvezelinternet? Kies dan nu een voordelig 3in1 abonnement van Kabelnoord.

    • Kan ik op een later moment een glasvezelaansluiting laten aanleggen?

      Wij adviseren je om voor de gratis glasvezelaansluiting te kiezen, op het moment dat je wordt aangeschreven door Kabelnoord. Zodra de aannemer start met de werkzaamheden, sluit hij zoveel mogelijk woningen aan in jouw straat en woonwijk. Wanneer het glasvezelteam de werkzaamheden in jouw straat en woonwijk heeft afgerond, starten ze met de aanleg van glasvezel in een ander gebied. Glasvezel biedt veel voordelen en een aansluiting is kosteloos, zonder verplichtingen. Wanneer je op een later moment een glasvezelaansluiting wilt, moeten de werkzaamheden door onze aannemer apart voor je worden ingepland en uitgevoerd. Hiervoor brengt Kabelnoord € 150,= in rekening.

    • Waar komt de glasvezelaansluiting mijn woning binnen?

      De schouwer komt bij je thuis langs om samen met jou te bepalen waar in de woning de glasvezelaansluiting wordt gerealiseerd. Doorgaans wordt de glasvezelaansluiting in jouw meterkast of woonkamer geplaatst. In de buurt van het glasvezelmodem dient een stopcontact beschikbaar te zijn.

      De glasvezelmonteur komt binnen enkele weken bij je thuis om op de afgesproken plaats de glasvezelaansluiting te realiseren. Je ontvangt tijdig per post een brief met daarin de voorgestelde datum voor de installatieafspraak.

    • Ik heb een vakantiewoning in het Kabelnoord-aansluitgebied, wordt deze ook voorzien van een glasvezelaansluiting?

      Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een vakantiewoning, huurwoning of koopwoning. Kabelnoord stuurt enkele weken voorafgaand aan de werkzaamheden een aankondigingsbrief en informatiekrant naar de woningen die worden aangesloten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord.

      We bezoeken Jouw (vakantie)woning om te bepalen waar de glasvezelaansluiting moet komen (ook wel schouwen  genoemd). Enkele weken later maken we een afspraak voor de installatie van het glasvezelmodem, de installatie van het glasvezelmodem wordt gedaan door de glasvezelmonteur. Tijdens het schouwen en de installatie van het glasvezelmodem dient er iemand aanwezig te zijn in de woning. Wil je de afspraak wijzigen? Vul dan het wijzigingsformulier in of bel naar 0519 - 701 701 (kies optie 4 glasvezel) voor het wijzigen van de afspraak.

    • Hoe weet Kabelnoord op welke plek de glasvezelkabel mijn woning binnen moet?

      De glasvezelaansluiting komt normaal gesproken op hetzelfde aansluitpunt binnen als uw kabelaansluiting.

    • Hoe herken ik de Kabelnoord-monteur / het Kabelnoord glasvezelteam?

      Per wijk werken andere aannemers. In de brief over de werkzaamheden die je aan het begin van het project ontvangt, staat de aannemer van jouw wijk vermeld. De schouwer, die bij jou aan de deur komt voor het schouwen van jouw woning, legitimeert zich met een speciale pas en is gekleed in kleding voorzien van de logo's van Glasvezel van Kabelnoord.

    • Wat gebeurt er als het vriest? Gaat Kabelnoord dan wel door met de aanleg van glasvezel?

      Wanneer de grond bevroren is, kan de aannemer niet verder werken. Het project wordt dan tot nader orde stil gelegd.

    • Waarom start Kabelnoord niet met de aanleg van glasvezel in de 'onrendabele gebieden'?

      Om het netwerk rendabel te maken, heb je een minimaal aantal aansluitingen nodig. Daarvoor moeten er veel huizen van glasvezelinternet worden voorzien. Kabelnoord kiest ervoor om in de grote kernen te starten zodat we een rendabel netwerk creëren.

    • Welke techniek wordt gebruikt voor DTV codering?

      De techniek die Kabelnoord op glasvezel gaat hanteren voor DTV codering blijft gelijk. Dit blijft Irdeto. Je kunt dus ook jouw eigen apparatuur blijven gebruiken.

    • Waar vind ik filmpjes over de aanleg van glasvezel?

      Op YouTube staan filmpjes over glasvezel:

  • Zakelijke klanten
  • Klachten en contact
    • Ik wil de planning spreken, waar moet ik zijn?

      Op de brief die je heeft gekregen omtrent jouw installatie wordt tevens een telefoonnummer vermeld, dit is het juiste nummer. Heb je de brief niet, dan kun je bellen met 0519-701 701 en kiezen voor optie 4 'Glasvezel'.  

    • Ik wil een afspraak wijzigen of maken, wie moet ik bellen?

      Voor het wijzigen van een schouw- of installatie-afspraak kun je het afsprakenformulier gebruiken. Naast jouw contactgegevens vul je op het formulier in wanneer onze medewerker kan langskomen om te schouwen of voor het installeren van het glasvezelmodem.

      Wil je liever een werknemer spreken?
      Neem dan contact op met de aannemer die actief is in jouw straat. Het telefoonnummer staat vermeld op de correspondentie die je heeft ontvangen namens Kabelnoord en de aannemer.

    • Ik heb een klacht. Waar kan ik die deponeren?

      Heb je een klacht over de aanleg van glasvezel in jouw woonplaats, straat of in jouw woning?

      Laat het ons weten via het klachtenformulier. De aannemer is verantwoordelijk voor de aanleg van glasvezel in jouw straat en neemt zo spoedig mogelijk contact met je op.

    • Ik heb schade. Waar kan ik schade melden?

      Schade is altijd vervelend. Uiteraard dient er gekeken te worden naar een passende oplossing. Meld daarom jouw schade altijd bij de aannemer.  Klik hier om jouw schade en klacht te melden

      Belangrijk: schades en klachten worden afgehandeld door de aannemer. Je kunt tevens bellen met 0519 -701 701 optie 4 'Glasvezel' om jouw schade of klacht door te geven.

    • Ik heb een vraag over glasvezelabonnementen, wie kan ik bellen?

      Wil je meer informatie over de glasvezelabonnementen van Kabelnoord?  Bekijk dan het productenoverzicht

      Meer informatie over de Kabelnoord glasvezelabonnementen vind je in de informatiekrant (deze ontvang je wanneer jouw woning wordt voorzien van een gratis glasvezelaansluiting van Kabelnoord) of bel met Kabelnoord: 0519-701 701, optie 1.

    • Mijn glasvezel werkt niet. Waar moet ik dit melden?

      Je kunt op www.kabelnoord.nl kijken of er een storing is of niet. Zo niet dan kun je bellen met 0519 - 701 701 en jouw storing melden. Indien je nog niet geïnstalleerd bent op glasvezel is dit uiteraard niet mogelijk.

    • Wie moet ik bellen bij een klacht?

      Het is vervelend als je ontevreden bent over de werkzaamheden. Je kunt je klacht doorgeven aan de aannemer. De aannemer is verantwoordelijk voor het project.

      Hier vind je ons klachtenformulier of bel met 0519 -701 701 en kies voor optie 4 glasvezel.

      Tijdens de werkzaamheden kun je ook altijd een medewerker van de aannemer aanspreken.

  • Apparatuur
    • Moet ik een nieuwe router aanschaffen?

      De woningen die worden aangesloten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord krijgen een gratis glasvezelmodem. Dit modem wordt standaard voorzien van WiFi, hiermee heb je de beschikking over draadloos internet in jouw woning.

    • Wat moet ik met de kabelaansluitingen in mijn huis?

      Je hoeft in principe niets te wijzigen aan jouw binnenhuisinstallatie. De kabelaansluitingen kun je gewoon laten zitten. Er komt een monteur bij jou thuis om jouw woning aan te sluiten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord. De monteur installeert het glasvezelmodem en activeert jouw abonnement.

    • Heb ik nog een modem nodig?

      Je krijgt een glasvezelmodem van Kabelnoord bij de installatie. Dit is voldoende. Je hebt geen andere modems nodig. Het glasvezelmodem van Kabelnoord behoort toe aan het perceel en je betaalt hiervoor geen borg. Het modem blijft bij een verhuizing dus ook achter in de woning.

    • Is de internet aansluiting inclusief WiFi mogelijkheid?

      Je ontvangt een gratis glasvezelmodem met ingebouwde router. Hiermee heb je standaard de beschikking over draadloos internet, ook wel WiFi genoemd.

    • Verandert mijn WiFi-wachtwoord?

      Je wachtwoord verandert. De installatiemonteur informeert je hierover tijdens/na de installatie. Mede daarom is het van belang dat je thuis bent bij de installatie van jouw glasvezelmodem.

    • Kan mijn televisie met de coaxkabel aangesloten worden op glasvezel?

      Ja, jouw televisie wordt met de bestaande coaxkabel in de woning aangesloten op het glasvezelnetwerk.

    • Werkt nummerherkenning nog op mijn telefoon?

      Nummerherkenning werkt ook op glasvezel.

    • Kan ik mijn binnenhuisinstallatie (ongewijzigd) blijven gebruiken?

      De binnenhuisinstallatie kun je in de meeste gevallen ongewijzigd blijven gebruiken. Eventueel kan de monteur vernieuwingen in jouw binnenhuisinstallatie voor je uitvoeren tegen de hiervoor vastgestelde tarieven. Uiteraard kun je dit zelf ook (laten) doen.

    • Wat moet ik met mijn oude modem? En hoe zit het met de borg?

      Als je een modem hebt van Kabelnoord dan neemt de monteur dat modem in.Je tekent voor de inlevering en enkele weken later ontvang je de borg van dit modem € 25,- retour op het bij Kabelnoord bekende rekeningnummer. Voor het glasvezelmodem betaal je geen borg.

    • Kan ik gebruikmaken van een fax via glasvezel?

      Glasvezel van Kabelnoord ondersteunt geen faxapparatuur. Wanneer de fax niet werkt op onze telefoonverbinding kunnen wij hierin helaas niets betekenen.

    • Ik heb ISDN-telefoontoestellen, kunnen die ook op het glasvezelmodem aangesloten worden?

      Nee, het is niet mogelijk om ISDN-telefoontoestellen op het glasvezelmodem aan te sluiten.  

    • Werkt persoonsalarmering op glasvezel?

      Kabelnoord ondersteunt geen persoonsalarmering, dit omdat het via een traditionele telefoonlijn werkt. Ons advies is om bij de huidige provider te blijven. Kabelnoord onderzoekt de mogelijkheden voor persoonsalarmering en overige alarminstallaties via glasvezel.

    • Wat is het stroomverbruik van het glasvezelmodem?

      Het stroomverbruik van een glasvezelmodem is vergelijkbaar met dat van een kabelmodem. Je gaat dus geen extra energiekosten betalen over het verbruik van het modem.

    • Sinds het nieuwe glasvezelmodem is geplaatst, zie ik twee WiFi netwerken. Welke moet ik kiezen?

      Het nieuwe glasvezelmodem van Kabelnoord ondersteunt 2,4 GHz en 5,0 Ghz WiFi band. Standaard zijn beide WiFi-signalen ingeschakeld. Jouw apparatuur kan bij het maken van een verbinding kiezen uit beide signalen.

      De 5,0 GHz verbinding wordt over het algemeen minder gebruikt dan de 2,4 GHz, hierdoor kan het zijn dat je een betere verbinding ervaart. Het bereik van 5,0 GHz band kan wel minder sterk zijn, omdat de frequentie meer verzwakt wordt door obstakels, denk bijvoorbeeld aan muren, plafonds, meubels, enzovoorts. Daarnaast is nog niet alle apparatuur geschikt voor het gebruik van de 5,0 GHz band. Omdat het glasvezelmodem van Kabelnoord beide WiFi-signalen ondersteunt, kun je ook gebruik maken van het reguliere 2,4 GHz signaal.

    • Ik heb sinds de plaatsing van mijn glasvezelmodem minder WiFi bereik in huis dan voorheen. Wat kan ik doen?

      Zit het nieuwe glasvezelmodem op dezelfde plaats als jouw oude modem? Of is hij op een andere plaats in de woning afgemonteerd? Door jouw hele woning zijn factoren die de sterkte en snelheid van het WiFi-signaal negatief kunnen beïnvloeden. Door de nieuwe locatie van het modem kan het zijn dat er andere verstoringselementen zijn die jouw WiFi-signaal negatief beïnvloeden.

      Daarnaast zendt het nieuwe glasvezelmodem twee WiFi-signalen uit. Het nieuwe glasvezelmodem van Kabelnoord ondersteunt 2,4 GHz en 5,0 GHz WiFi band. De 5,0 GHz verbinding is over het algemeen minder in gebruik dan de 2,4 GHz, hierdoor kan het zijn dat je een betere verbinding ervaart. Het bereik van 5,0 GHz band kan wel minder sterk zijn, omdat de frequentie meer verzwakt wordt door obstakels, denk bijvoorbeeld aan muren, plafonds, meubels, enzovoorts. Daarnaast is nog niet alle apparatuur geschikt voor het gebruik van de 5,0 GHz band. Omdat het glasvezelmodem van Kabelnoord beide WiFi-signalen ondersteunt, kun je ook gebruik maken van het reguliere 2,4 GHz signaal.

      Ervaar je minder WiFi bereik op jouw apparaten in huis? Selecteer dan het andere beschikbare WiFi-signaal in jouw woning. Biedt dit geen oplossing? Neem dan contact op met het servicecentrum van Kabelnoord via telefoonnummer 0519-701701, optie 2.

  • Overige vragen
    • Ik wil geen glasvezel. Kan ik mij afmelden?

      Heb je recent een aankondigingsbrief en informatiekrant ontvangen omdat jouw woning binnenkort wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk? Dan kun je bij de schouwer aangeven dat je géén gratis glasvezelaansluiting van Kabelnoord wilt. Je dient daarna de speciale 'weigerkaart' in te vullen.

      Overweeg jouw weigering goed. Een glasvezelaansluiting wordt gratis geplaatst en verplicht je niet tot afname van abonnementen bij Kabelnoord. Ook is de glasvezelaansluiting van meerwaarde voor potentiële woningkopers.

      Ben je Kabelnoord-klant en wil je geen glasvezelaansluiting? Dan zal Kabelnoord jouw contract/overeenkomst met Kabelnoord ontbinden en kun je overstappen naar een andere provider. Het coaxnetwerk van Kabelnoord zal, zodra de overige woningen in jouw straat overgegaan zijn op het glasvezelnetwerk, worden uitgeschakeld. Vanaf dat moment zijn de producten die je afneemt van Kabelnoord niet langer beschikbaar op jouw adres.

      Bekijk ook:

      Waarom legt Kabelnoord glasvezel aan?

      Kan ik op een later moment een glasvezelaansluiting laten aanleggen?

    • Hoe lang duurt het glasvezelproject van Kabelnoord?

      Noordoost Friesland
      Kabelnoord is in 2014 gestart met het verglazen van haar eigen netwerk in Noordoost Friesland. Bestaande klanten krijgen een glasvezelaansluiting in huis welke de bekende coax-aansluiting vervangt. Het project in het eigen Kabelnoord-gebied is op dit moment voor ongeveer 60% klaar en wacht op een afronding. Of de rest van het bestaande COAX-netwerk ook kan worden vervangen door glasvezel staat of valt met financiering. Tot op heden wilde de bank niet verder gaan dan de financiering van 60% van het netwerk. Kabelnoord verdient namelijk geen extra geld met de glasvezelaansluitingen omdat abonnees op COAX en glasvezel dezelfde abonnementsprijzen betalen. Doordat Kabelnoord er komende jaren veel klanten bij gaat krijgen, verwacht Kabelnoord extra inkomsten. Hiermee kan Kabelnoord meer aflossen en kan er meer geld geleend worden bij de bank voor de aanleg van glasvezel voor het bestaande werkgebied van Kabelnoord. Het streven is om aanleg in het eigen gebied ook binnen 3 jaar af te ronden. Tenslotte gaat Kabelnoord de witte percelen in Noordoost Friesland met de achtergestelde lening van de provincie Fryslân aansluiten. Kabelnoord wil tijdens deze aanleg graag de grijze aansluitingen in Noordoost Friesland meenemen. 

    • Ik woon in het buitengebied, krijg ik ook glasvezel?

      Glasvezel van Kabelnoord wordt in verschillende fases aangelegd. Als eerste zijn de grotere kernen aan de beurt (wijzigingen voorbehouden). Kabelnoord heeft de intentie om op termijn ook buitengebieden aan te leggen, maar is hiervoor afhankelijk van subsidies en ondersteuning vanuit de overheid.

    • Ik woon buiten Kabelnoord-gebied, kan ik glasvezel krijgen?

      Kabelnoord is actief in de gemeenten Dantumadeel, Dongeradeel, Kollumerland c.a., Ameland en Schiermonnikoog. In deze vijf gemeenten zal Kabelnoord glasvezel aan gaan leggen. Buiten deze vijf gemeenten zal Kabelnoord (vooralsnog) geen glasvezelnetwerk gaan aanleggen.

    • Ik heb de glasvezel nog voor de gevel liggen (of in de straat). Kan ik wel een dienst bestellen?

      Als je Kabelnoord-klant bent gaan al jouw huidige producten automatisch over naar glasvezel. Jouw abonnement verandert niet. Indien je nog geen Kabelnoord-klant bent, of je wilt meer producten via Kabelnoord afnemen, dan kun je dit aangeven via de reguliere website van Kabelnoord www.kabelnoord.nl

    • Waarom krijgt mijn woonplaats nog geen glasvezel?

      Doordat glasvezel in diverse fases wordt aangelegd, kan niet ieder dorp tegelijk worden voorzien van glasvezel. Iedere fase moet opnieuw aanbesteed worden. Het is de bedoeling om eerst de grote kernen aan te leggen alvorens in de kleinere dorpen als ook in het buitengebied te starten.

    • Mijn buren worden aangesloten op glasvezel, maar ik niet. Hoe kan dit?

      Het kan gebeuren dat jouw woning net buiten het werkperceel van de aannemer ligt. Ergens wordt een gebied afgebakend en dat kan helaas tussen twee woningen zijn. Dit is zeer spijtig voor je. Waarschijnlijk volgt een aansluiting voor jou ook snel.