Veelgestelde vragen

De aanleg van glasvezel is een proces dat veel vragen oproept bij bewoners, klanten en andere betrokkenen. Daarom hebben we meer dan honderd veelgestelde vragen geformuleerd, opgedeeld in categorieën. Ontbreekt er een vraag? Laat het weten. Stuur jouw opmerking of vraag in via het contactformulier.

  • Buitengebied Fryslan
    • Kom ik in aanmerking voor een glasvezelaansluiting van Kabelnoord?

      De Provincie Fryslân heeft de tender voor de aanleg van glasvezel naar ongeveer 20.000 percelen in het buitengebied van Fryslân gegund aan Kabelnoord. Doe de postcodecheck en controleer of jouw adres op de lijst van de provincie Fryslân staat. Staat jouw adres op de lijst van de Provincie Fryslân? Mogelijk kom jij dan in aanmerking voor een glasvezelaansluiting van Kabelnoord! Je vindt hier de voorlopige planning voor Friesland. 

    • Wie bepaalt welke adressen wel/niet worden aangesloten?

      De provincie Fryslân heeft een lijst opgesteld met zogenaamde witte percelen in het buitengebied in Friesland. Dit zijn adressen waar volgens de provincie op dit moment geen snel internet mogelijk is. Controleer hier of jouw adres op postcodelijst van de provincie staat. Sta jij op de lijst? Dan kom jij mogelijk in aanmerking voor een glasvezelaansluiting van Kabelnoord. Kabelnoord en de aannemer besluiten welke adressen uiteindelijk worden aangesloten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord. Zodra wij van start gaan met de vraagbundeling bij jou in de buurt ontvang je persoonlijk bericht.   

    • Wat zijn de kosten van een aansluiting?

      Je kunt kiezen uit twee opties:
      Het is mogelijk om maandelijks €15,= netwerkvergoeding te betalen (voor een maximale periode van 30 jaar) of de netwerkvergoeding eenmalig af te kopen voor € 1800,= (inclusief BTW). De netwerkvergoeding van Glasvezel van Kabelnoord wordt niet geïndexeerd.

      Om een glasvezelaansluiting te krijgen in jouw woning of bedrijfspand ben je verplicht een abonnement af te sluiten bij een provider op het netwerk. Benieuwd welke providers bschikbaar zijn op jouw adres? Doe de postcodecheck.

      Let op: Om gebruik te kunnen maken van je glasvezelaansluiting van Kabelnoord moet er een abonnement worden afgesloten bij een van de providers op het netwerk. Zeg jij jouw abonnement op? Dan vervallen de maandelijkse netwerkkosten automatisch. 




    • Hoe gaat het proces in zijn werk?

      De Provincie Fryslân heeft de tender voor de aanleg van glasvezel naar ongeveer 20.000 percelen in het buitengebied van Fryslân gegund aan Kabelnoord. Kabelnoord kan niet iedereen tegelijkertijd voorzien van een snelle internetaansluiting. Daarom wordt het buitengebied van Friesland opgedeeld in kleinere gebieden. Voordat Kabelnoord ergens van start gaat met de aanleg van glasvezel, worden de bewoners van de percelen die in aanmerking komen voor een glasvezelaansluiting persoonlijk geïnformeerd.

    • Mijn adres staat niet op de adressenlijst van de provincie, wat nu?

      Woon jij in het buitengebied van Friesland? Komt jouw adres niet voor op de adressenlijst van de Provincie Fryslân, maar beschik je niet over een internetaansluiting met een minimale snelheid van 30 Mbps? Controleer dan de volgende stappen:

      Stap 1)

      Controleer nogmaals of jouw adres op de adressenlijst van de Provincie Fryslân staat door de postcodecheck te doen. Krijg je de melding dat jouw adres niet op de adressenlijst van de Provincie Fryslân staat? Dan zijn er 2 mogelijkheden: 

      • Je bent al klant van Kabelnoord of bewoner in het huidige Kabelnoordgebied (de gemeenten Kollumerland, Dantumadeel, Dongeradeel, Ameland en Schiermonnikoog), maar hebt nog geen glasvezelaansluiting. Dan is deze informatie voor jou van toepassing: https://www.glasvezelvankabelnoord.nl/over-glasvezel/projectinformatie-friesland.

      • Je bent geen klant of bewoner in het huidige Kabelnoordgebied. Ga naar stap 2.

      Stap 2)
      Controleer of je in aanmerking komt voor een Ziggo-aansluiting. Doe de postcodecheck bij Ziggo. Is het niet mogelijk om een Ziggo-aansluiting op jouw adres te krijgen? Ga dan verder naar stap 3.

      Stap 3)
      Staat jouw adres niet op de postcodelijst van de Provincie Fryslân (stap 1) en kun je op jouw adres geen Ziggo-aansluiting (stap 2) krijgen? Vul dan het contactformulier in. Vermeld dat jouw adres niet op de adressenlijst van de Provincie Fryslân en Ziggo voorkomt en laat je contactgegevens achter. Kabelnoord inventariseert hoeveel adressen niet voorkomen op de beide lijsten en informeert bij de provincie naar de eventuele mogelijkheden. Het achterlaten van je gegevens geeft geen garantie dat je een glasvezelaansluiting krijgt. 

    • Wat is het verschil tussen witte, grijze en zwarte aansluitingen?

      De overheid maakt onderscheid tussen witte, grijze en zwarte percelen. Dit gebeurt om vast te kunnen stellen in hoeverre een overheid de aanleg van een Next Generation Acces Network (snel internet met een minimale snelheid van 30 Mbps) in een gebied mag ondersteunen. 

      Wat zijn witte percelen?
      Dit zijn percelen in het buitengebied van Friesland waar geen aansluiting op Next Generation Access aanwezig is. De provincie Fryslân verwacht dat er komende jaren vanuit de markt ook geen initiatieven worden ondernomen om deze percelen te voorzien van een snellere aansluiting. De provincie Fryslân heeft deze witte percelen door heel Friesland in kaart gebracht en op een adressenlijst gezet. Door de postcodecheck te doen weet je of jouw adres door de Provincie Fryslân is aangemerkt als wit perceel. Kabelnoord mag deze percelen komende jaren voorzien van een snelle glasvezelaansluiting.

      Wat zijn grijze percelen?
      Dit zijn percelen waar één provider actief is. Denk bijvoorbeeld aan Ziggo of Kabelnoord.

      Wat zijn zwarte percelen?
      Dit zijn percelen waar ten minste twee of meer providers aanwezig zijn.

    • Wat is vraagbundeling?

      Vraagbundeling is een periode waarin, in een vooraf vastgesteld gebied, een inventarisatie plaatsvindt met betrekking tot belangstelling van de bewoners voor een glasvezelaansluiting. Door het afnemen van een abonnement geven bewoners aan dat ze een aansluiting willen op het glasvezelnetwerk. 

    • Hoe lang duurt de vraagbundeling?

      De duur van een vraagbundelingsperiode is verschillend per gebied. Gemiddeld duurt een vraagbundelingsperiode acht weken.

    • Hoe wordt een vraagbundelingsgebied vastgesteld?

      Kabelnoord legt in opdracht van de Provincie Fryslân glasvezel aan in het buitengebied van Friesland. Het gaat om ruim 20.000 adressen die zijn aangemerkt als ‘wit perceel’. Het is onmogelijk om alle betrokkenen gelijktijdig aan te schrijven en te voorzien van een aansluiting en activatie van de diensten. De vraagbundeling vindt per gemeente plaats en bevat ongeveer 1000 – 2000 percelen per gemeente. 

      Voor de volgorde van de vraagbundelingsgebieden (gemeentes) wordt samen met de aannemer gekeken naar het technische ontwerp van het nieuwe glasvezelnetwerk. 

    • Wanneer wordt bekend of de aanleg doorgaat?

      Binnen enkele weken na het einde van de vraagbundelingsperiode wordt bekend of de aanleg van glasvezel door kan gaan. Minimaal 60% van de betrokken bewoners moet zich hebben aangemeld voor een abonnement. 

    • Ik ben aangeschreven, waarom moet ik meedoen?

      Het is nu of (n)ooit. Glasvezel van Kabelnoord inventariseert eenmalig bij jou in de buurt of er voldoende animo is voor een glasvezelaansluiting. Vanwege het grote oppervlakte en de lage bevolkingsdichtheid is de aanleg van glasvezel in het buitengebied een kostbare aangelegenheid. Om de kosten van de aanleg te dekken, is het noodzakelijk dat minimaal 60% van de aangeschreven bewoners minimaal een internetabonnement gaat afnemen via het glasvezelnetwerk. Als minder dan 60% van de betrokkenen zich aanmeldt voor een abonnement bij een provider, zal Glasvezel van Kabelnoord geen glasvezel aanleggen in het betreffende vraagbundelingsgebied.

    • Waarom moet ik kiezen voor een glasvezelaansluiting?

      Glasvezel is de technologie van de toekomst die nu al een paar jaar succesvol wordt toegepast. Het gebruik van apparaten die aangesloten zijn op internet neemt steeds meer toe. Naast je PC, tablet en smartphone maken ook andere apparaten (denk aan: koelkasten, wasmachines, camera’s en thermostaten) gebruik van internet. Omdat we steeds meer apparaten aansluiten op internet en er dus steeds meer bestanden en data verstuurd worden, is er steeds meer bandbreedte nodig. Met glasvezel is die bandbreedte beschikbaar.

      Als je nu kiest voor glasvezel, dan weet je zeker dat je klaar bent voor toekomstige ontwikkelingen. 

    • Ik wil een aansluiting maar geen abonnement. Kan dat?

      Nee, dit kan niet. Door het afsluiten van een abonnement bij een provider (beschikbaar op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord) meld je je aan voor een aansluiting op het nieuw aan te leggen glasvezelnetwerk. Benieuwd of je in aanmerking komt voor glasvezel en welke providers beschikbaar zijn op jouw adres? Doe de postcodecheck!

    • Moet ik nieuwe apparatuur aanschaffen nu de verbinding sneller is?

      Nee, je hoeft geen nieuwe apparatuur aan te schaffen om gebruik te kunnen maken van glasvezelinternet. Wil je meer uit je abonnement halen? Neem dan contact op met jouw provider.

    • Welke abonnementen kan ik kiezen?

      Ben jij aangeschreven en komt jouw adres in aanmerking voor een glasvezelaansluiting van Kabelnoord? Doe de postcodecheck en stel jouw abonnement online samen. Je kunt kiezen uit meerdere providers.



    • Welke providers zitten er op het glasvezelnetwerk?

      Het glasvezelnetwerk van Glasvezel van Kabelnoord is een 'open netwerk'. Dit betekent dat providers van harte welkom zijn om hun diensten via ons netwerk te leveren. Benieuwd uit welke providers jij kunt kiezen? Doe de postcodecheck.

  • Glasvezel algemeen
    • Hoe werkt glasvezel?

      Glasvezel, ook wel fiber genoemd, is een haardunne vezel van glas. Glasvezel wordt ingezet als transporteur in de wereld van datacommunicatie. Het is een vezel waarover data worden verzonden, net als bij coax. Glasvezel maakt het mogelijk om signalen betrouwbaar over grote afstanden te transporteren. Dit gebeurt door het zenden van licht over de lange vezels van optisch zeer helder glas. De werking hiervan is door interne reflectie zeer stabiel en supersnel. Glasvezel biedt een synchrone snelheid, dit betekent dat up- en downloadsnelheid gelijk zijn.

      Meer weten over glasvezel? Bekijk dan de Wikipedia-pagina over glasvezel

    • Wat zijn de voordelen van glasvezel?

      Glasvezel is een zeer sterk materiaal. De vezels worden getrokken uit vloeibaar glas en zijn daardoor solide en flexibel. Glasvezel is tevens hittebestendig. Een glasvezelnetwerk is zeer stabiel en biedt hoge snelheden qua up- en download. Daarnaast zijn up- en downloadsnelheid synchroon. Doordat breedband-internet steeds belangrijker wordt voor de economie is een woning met glasvezelaansluiting klaar voor de toekomst. Glasvezel biedt het beste netwerk voor thuiswerken.

    • Hoe lang gaat een glasvezelnetwerk mee?

      Naar verwachting kunnen we met het nieuwe glasvezelnetwerk tientallen jaren vooruit.

    • Waar vind ik de Algemene Voorwaarden?

      De Algemene Voorwaarden van Kabelnoord kun je hier nalezen. 

  • Aanleg algemeen
    • Moet ik thuis zijn op het moment dat er glasvezel in mijn straat wordt aangelegd?

      Je hoeft niet thuis te zijn wanneer er glasvezel in jouw straat wordt aangelegd. Wel dien je, of een gemachtigde namens jou, thuis te zijn bij de installatie van het modem en tijdens het schouwen van de woning. Hierover ontvang je vooraf bericht.

    • Wat is schouwen?

      Schouwen is bepalen waar het glasvezelmodem in jouw woning moet komen. Meestal is dit op de plek waar nu het modem ook hangt, bij veel mensen is dit in de meterkast of voor in de woonkamer. De schouwer bekijkt of de plek geschikt is voor het glasvezelmodem. Ook bekijkt hij waar de glasvezelkabel jouw woning moet binnenkomen. We proberen zoveel mogelijk bestaande ingangen te gebruiken. Jij dient akkoord te geven voor de aanleg, vandaar dat er altijd een schouw plaatsvindt. Het schouwen vindt huis-aan-huis plaats. Zowel overdag als in de vroege avond. Indien de schouwer meerdere malen niemand thuis treft, geeft hij middels een niet thuis-kaart aan hoe je hem kunt bereiken voor het maken van een schouw-afspraak. De schouwer kan zich altijd legitimeren.

    • Wanneer gaat de aanleg starten?

      Kom jij in aanmerking voor een glasvezelaansluiting van Kabelnoord? Dan ontvang je hierover post van Kabelnoord. Zodra in jouw gemeente de 60% deelnamedrempel is gehaald wordt je geïnformeerd over de voortgang van het project. Je wordt persoonlijk geïnformeerd zodra de aanleg in jouw straat van start gaat. Bekijk hier de voorlopige planning voor het buitengebied van Friesland.

    • Wanneer gaat de aanleg door?

      Per vraagbundelingsgebied moet minimaal 60% deelname zijn. De bewoners van de aangeschreven adressen moeten zich aanmelden voor een abonnement bij een provider op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord. 

    • Worden alle percelen in het buitengebied standaard aangesloten op glasvezel?

      Nee. Tenminste 60% van de aangeschreven bewoners in een geselecteerd buitengebied moet zich aanmelden voor een abonnement bij een provider op het glasvezelnetwerk. Of u daadwerkelijk een glasvezelaansluiting krijgt hangt af van het deelname percentage in uw gebied, de exacte ligging van uw perceel en het aantal aanmeldingen in uw omgeving. Het kan zijn dat uw perceel niet onder de huidige regeling kan worden aangesloten. Mocht dit het geval zijn dan nemen wij contact met u op na afloop van de vraagbundelingsperiode. 

      Bewoners van de percelen die zijn aangeschreven maar die zich niet hebben aangemeld voor een glasvezelaansluiting krijgen geen aansluiting. 

    • Waar wordt het modem geplaatst?

      De locatie van de glasvezelaansluiting en het modem in jouw woning is aan een aantal voorwaarden verbonden. Onze voorkeur gaat uit naar de meterkast, mits deze aan de voorzijde van de woning is geplaatst. Verder is de aanwezigheid van een dubbele wandcontactdoos voor de stroomvoorziening noodzakelijk. In overleg met de aannemer is een andere locatie mogelijk. Voordat de glasvezelaansluiting wordt geplaatst, zal je woning door een medewerker (een zogenaamde schouwer) van de aannemer worden bezocht. In overleg met jou wordt de locatie van de glasvezelaansluiting bepaald.

    • Waar vind ik filmpjes over de aanleg van glasvezel?

      Op YouTube staan filmpjes over glasvezel:

  • Zakelijke klanten
    • Ik wil een glasvezelaansluiting in mijn bedrijfspand, kan dat?

      Staat jouw perceel op de adressenlijst van de provincie Fryslân en ben je aangeschreven? Dan komt jouw perceel in aanmerking voor een glasvezelaansluiting van Kabelnoord. De glasvezelaansluiting kan gerealiseerd worden mits je een abonnement aanvraagt bij één van de providers op het glasvezelnetwerk. 

  • Klachten en contact
  • Apparatuur
    • Moet ik een nieuwe router aanschaffen?

      De woningen die worden aangesloten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord krijgen een glasvezelaansluiting. De provider van jouw keuze plaatst een glasvezelmodem en eventuele andere apparatuur. Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? Neem contact op met jouw provider. 

    • Wat moet ik met de aansluitingen in mijn huis?

      Naast de bestaande aansluitingen in jouw woning, krijg je binnenkort ook een glasvezelaansluiting van Kabelnoord. Er komt een monteur van onze aannemer bij jou thuis om jouw woning aan te sluiten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord. Deze monteur installeert het glasvezelmodem. De monteur van de provider activeert jouw abonnementen op het glasvezelmodem. Informeer bij jouw provider of er aanpassingen in jouw woning nodig zijn. 

    • Heb ik nog een modem nodig?

      Je krijgt een glasvezelaansluiting van Kabelnoord. Jouw provider plaatst vervolgens een modem in jouw woning. Heb je hierover vragen? Neem dan contact op met de door jou gekozen provider op het glasvezelnetwerk.

    • Is de internet aansluiting inclusief WiFi mogelijkheid?

      Aannemer Van Gelder Telecom zorgt ervoor dat jij een glasvezelaansluiting van Kabelnoord op jouw perceel krijgt. Het glasvezelmodem en eventuele extra's worden verzorgt door de provider van jouw keuze. Voor vragen over WiFi kun je het beste contact opnemen met de provider van jouw keuze.

    • Kan mijn televisie met de coaxkabel aangesloten worden op glasvezel?

      Dit hangt af van jouw providerkeuze. Neem voor vragen contact op met de provider van jouw keuze.

    • Kan ik mijn binnenhuisinstallatie (ongewijzigd) blijven gebruiken?

      De binnenhuisinstallatie kun je in sommige gevallen ongewijzigd blijven gebruiken. Het is verstandig hierover contact op te nemen met de provider van jouw keuze. 

    • Wat moet ik met mijn oude modem? En hoe zit het met de borg?

      Is jouw glasvezelaansluiting geactiveerd en maak je inmiddels gebruik van glasvezel? Dan kunnen jouw oude abonnementen worden opgezegd. Neem contact op met jouw oude provider om te controleren of je abonnementen zijn opgezegd en voor het inleveren van je modem.

  • Overige vragen
    • Waar en wanneer vinden de informatiebijeenkomsten plaats?

      Staat jouw adres op de postcodelijst van de Provincie Fryslân? Dan ontvang je een informatiepakket van Glasvezel van Kabelnoord zodra de vraagbundeling in jouw regio van start gaat. In de informatiekrant staat vermeld wanneer de informatiebijeenkomsten in jouw regio plaatsvinden.

    • Kan ik me alvast aanmelden voor een glasvezelaansluiting?

      Benieuwd of je in aanmerking komt voor glasvezel en of je je al kunt aanmelden? Doe de postcodecheck! Zodra de glasvezelcampagne in het buitengebied van jouw gemeente van start gaat ontvang je post. 

    • Hoe lang betaal ik de netwerkvergoeding van 15 euro?

      Aanleg van glasvezel in buitengebied is extra duur door de grote afstanden die moeten worden gegraven. De normale tarieven zijn niet toereikend om deze extra kosten te dekken. Daarom word vaak in buitengebied gewerkt met een extra vergoeding. In veel gevallen is die extra vergoeding permanent. Kabelnoord doet dat als nutsbedrijf anders en geeft aan dat de toeslag zal vervallen wanneer de extra kosten voor de aanleg zijn afbetaald. Wanneer dat het geval zal zijn, hangt voor een belangrijk deel af van de deelname. Hoe meer mensen meedoen en dus een stukje meebetalen, hoe eerder de extra kosten zijn terugverdiend.

      Uiteindelijk beslissen de aandeelhouders van Kabelnoord (een aantal Friese gemeenten) wanneer de netwerkvergoeding vervalt: dit is een periode van maximaal 30 jaar. De maandelijkse netwerkvergoeding voor jouw perceel kan ook eenmalig worden afgekocht voor € 1800,= (inclusief BTW). De netwerkvergoeding van Glasvezel van Kabelnoord wordt niet geïndexeerd.

      Meestal kun je jouw abonnement na 12 maanden opzeggen bij de provider van jouw keuze (met een maand opzegtermijn). Heb je gekozen voor de maandelijkse netwerkvergoeding van € 15,- ? Dan vervalt deze zodra je het glasvezelabonnementen opzegt en geen gebruik meer maakt van de glasvezelaansluiting. 

    • Waar komt de genoemde termijn van 20 en 30 jaar vandaan?

      De aanleg wordt mede mogelijk gemaakt door een achtergestelde lening van de provincie Fryslân. Deze heeft daarbij onder meer als eis gesteld dat de gebruiker van de lening maximaal 30 jaar een toeslag mag heffen. Dat is dus het maximum, korter kan natuurlijk altijd. Kabelnoord heeft uitgerekend dat, als 60% van de percelen meedoet (en er komt ook geen enkele meer bij) dat het dan 20 jaar duurt voordat de kosten zijn terugbetaald en de netwerkvergoeding kan worden afgeschaft.

    • Wat gebeurt er als de vraagbundeling in mijn gemeente is afgerond?

      Is de vraagbundeling in jouw gemeente afgerond? Dan maakt Kabelnoord bekend of de deelnamegrens van minimaal 60% is gehaald. Wanneer er voldoende animo is gaan we van start met de aanleg van glasvezel. Wil je je na de vraagbundeling alsnog aanmelden voor een glasvezelaansluiting en abonnement? Dat kan! Wel worden er extra kosten in rekening gebracht. Deze extra kosten zijn minimaal € 500,=. Deze kosten worden in rekening gebracht omdat onze aannemer opnieuw aan het werk moet om een aansluiting op jouw perceel te realiseren. Dus: wil je een glasvezelaansluiting? Meld je dan direct aan. 

    • Kan ik op een later moment mijn netwerkvergoeding afkopen?

      Wil jij in aanmerking komen voor een glasvezelaansluiting van Kabelnoord? Sluit dan een abonnement af bij een provider. Naast maandelijkse kosten voor je abonnement bij een provider, betaal je ook voor je glasvezelaansluiting. Dit noemen we netwerkvergoeding.

      De netwerkvergoeding kun je op twee manieren voldoen:
      - Je kunt ervoor kiezen om iedere maand € 15,= te betalen aan de netwerkbeheerder
      - Of je kiest voor de eenmalige afkoop. Je betaalt dan eenmalig € 1800,= aan de netwerkbeheerder 

      Kies je voor de maandelijkse optie? Dan kun je op een later moment alsnog afkopen. Ook op een later moment kost de eenmalige afkoop € 1800,=, er vindt geen restitutie plaats.