Veelgestelde vragen

De aanleg van glasvezel is een proces dat veel vragen oproept bij bewoners, klanten en andere betrokkenen. Daarom hebben we meer dan honderd veelgestelde vragen geformuleerd, opgedeeld in categorieën. Ontbreekt er een vraag? Laat het weten. Stuur jouw opmerking of vraag in via het contactformulier.

  • Buitengebied Fryslan
    • Kom ik in aanmerking voor een glasvezelaansluiting van Kabelnoord?

      De Provincie Fryslân heeft de tender voor de aanleg van glasvezel naar ongeveer 20.000 percelen in het buitengebied van Fryslân gegund aan Kabelnoord. Doe de postcodecheck en controleer of jouw adres op de lijst van de provincie Fryslân staat. Staat jouw adres op de lijst van de Provincie Fryslân? Mogelijk kom jij dan in aanmerking voor een glasvezelaansluiting van Kabelnoord! Je vindt hier de voorlopige planning voor Friesland. 

    • Wie bepaalt welke adressen wel/niet worden aangesloten?

      De provincie Fryslân heeft een lijst opgesteld met zogenaamde witte percelen in het buitengebied in Friesland. Dit zijn adressen waar volgens de provincie op dit moment geen snel internet mogelijk is. Controleer hier of jouw adres op postcodelijst van de provincie staat. Sta jij op de lijst? Dan kom jij mogelijk in aanmerking voor een glasvezelaansluiting van Kabelnoord. Kabelnoord en de aannemer besluiten welke adressen uiteindelijk worden aangesloten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord. Zodra wij van start gaan met de vraagbundeling bij jou in de buurt ontvang je persoonlijk bericht.   

    • Wat zijn de kosten van een aansluiting?

      De kosten voor de aansluiting bestaan uit maandelijkse en eenmalige kosten: 

      Maandelijkse kosten
      - abonnement voor de geleverde diensten (vanaf € 42,50)
      - netwerkvergoeding € 15,- (voor een periode van maximaal 30 jaar)

      Eenmalige kosten 
      - activatiekosten € 20,-
      - eventueel afkoop van € 1800,- voor de netwerkvergoeding

      De aanleg van glasvezel in het buitengebied is extra duur door de grote afstanden die moeten worden gegraven. De normale tarieven zijn niet toereikend om deze extra kosten te dekken. Daarom wordt in het buitengebied vaak gewerkt met een extra netwerkvergoeding. In veel gevallen is die vergoeding permanent. Kabelnoord doet dat als nutsbedrijf anders en geeft aan dat de netwerkvergoeding zal vervallen wanneer de extra kosten voor de aanleg zijn afbetaald. Wanneer dat het geval zal zijn, hangt voor een belangrijk deel af van de deelname. Hoe meer mensen meedoen (en dus een stukje meebetalen), des te sneller de extra kosten zijn terugverdiend. Uiteindelijk beslissen de aandeelhouders van Kabelnoord (een aantal Friese gemeenten) wanneer de netwerkvergoeding vervalt: dit is een periode van max. 30 jaar. De maandelijkse netwerkvergoeding voor uw perceel kan ook éénmalig worden afgekocht voor € 1800,= (inclusief BTW). 

      Na 12 maanden kun je het abonnement opzeggen (met een maand opzegtermijn). 

    • Hoe gaat het proces in zijn werk?

      De Provincie Fryslân heeft de tender voor de aanleg van glasvezel naar ongeveer 20.000 percelen in het buitengebied van Fryslân gegund aan Kabelnoord. Kabelnoord kan niet iedereen tegelijkertijd voorzien van een snelle internetaansluiting. Daarom wordt het buitengebied van Friesland opgedeeld in kleinere gebieden. Voordat Kabelnoord ergens van start gaat met de aanleg van glasvezel, worden de bewoners van de percelen die in aanmerking komen voor een glasvezelaansluiting persoonlijk geïnformeerd.

    • Mijn adres staat niet op de adressenlijst van de provincie, wat nu?

      Woon jij in het buitengebied van Friesland? Komt jouw adres niet voor op de adressenlijst van de Provincie Fryslân, maar beschik je niet over een internetaansluiting met een minimale snelheid van 30 Mbps? Controleer dan de volgende stappen:

      Stap 1)

      Controleer nogmaals of jouw adres op de adressenlijst van de Provincie Fryslân staat door de postcodecheck te doen. Krijg je de melding dat jouw adres niet op de adressenlijst van de Provincie Fryslân staat? Dan zijn er 2 mogelijkheden: 

      • Je bent al klant van Kabelnoord of bewoner in het huidige Kabelnoordgebied (de gemeenten Kollumerland, Dantumadeel, Dongeradeel, Ameland en Schiermonnikoog), maar hebt nog geen glasvezelaansluiting. Dan is deze informatie voor jou van toepassing: https://www.glasvezelvankabelnoord.nl/over-glasvezel/projectinformatie-friesland.

      • Je bent geen klant of bewoner in het huidige Kabelnoordgebied. Ga naar stap 2.

      Stap 2)
      Controleer of je in aanmerking komt voor een Ziggo-aansluiting. Doe de postcodecheck bij Ziggo. Is het niet mogelijk om een Ziggo-aansluiting op jouw adres te krijgen? Ga dan verder naar stap 3.

      Stap 3)
      Staat jouw adres niet op de postcodelijst van de Provincie Fryslân (stap 1) en kun je op jouw adres geen Ziggo-aansluiting (stap 2) krijgen? Vul dan het contactformulier in. Vermeld dat jouw adres niet op de adressenlijst van de Provincie Fryslân en Ziggo voorkomt en laat je contactgegevens achter. Kabelnoord inventariseert hoeveel adressen niet voorkomen op de beide lijsten en informeert bij de provincie naar de eventuele mogelijkheden. Het achterlaten van je gegevens geeft geen garantie dat je een glasvezelaansluiting krijgt. 

    • Wat is het verschil tussen witte, grijze en zwarte aansluitingen?

      De overheid maakt onderscheid tussen witte, grijze en zwarte percelen. Dit gebeurt om vast te kunnen stellen in hoeverre een overheid de aanleg van een Next Generation Acces Network (snel internet met een minimale snelheid van 30 Mbps) in een gebied mag ondersteunen. 

      Wat zijn witte percelen?
      Dit zijn percelen in het buitengebied van Friesland waar geen aansluiting op Next Generation Access aanwezig is. De provincie Fryslân verwacht dat er komende jaren vanuit de markt ook geen initiatieven worden ondernomen om deze percelen te voorzien van een snellere aansluiting. De provincie Fryslân heeft deze witte percelen door heel Friesland in kaart gebracht en op een adressenlijst gezet. Door de postcodecheck te doen weet je of jouw adres door de Provincie Fryslân is aangemerkt als wit perceel. Kabelnoord mag deze percelen komende jaren voorzien van een snelle glasvezelaansluiting.

      Wat zijn grijze percelen?
      Dit zijn percelen waar één provider actief is. Denk bijvoorbeeld aan Ziggo of Kabelnoord.

      Wat zijn zwarte percelen?
      Dit zijn percelen waar ten minste twee of meer providers aanwezig zijn.

    • Wat is vraagbundeling?

      Vraagbundeling is een periode waarin, in een vooraf vastgesteld gebied, een inventarisatie plaatsvindt met betrekking tot belangstelling van de bewoners voor een glasvezelaansluiting. Door het afnemen van een abonnement geven bewoners aan dat ze een aansluiting willen op het glasvezelnetwerk. 

    • Hoe lang duurt de vraagbundeling?

      De duur van een vraagbundelingsperiode is verschillend per gebied. Gemiddeld duurt een vraagbundelingsperiode acht weken.

    • Hoe wordt een vraagbundelingsgebied vastgesteld?

      Kabelnoord legt in opdracht van de Provincie Fryslân glasvezel aan in het buitengebied van Friesland. Het gaat om ruim 20.000 adressen die zijn aangemerkt als ‘wit perceel’. Het is onmogelijk om alle betrokkenen gelijktijdig aan te schrijven en te voorzien van een aansluiting en activatie van de diensten. De vraagbundeling vindt per gemeente plaats en bevat ongeveer 1000 – 2000 percelen per gemeente. 

      Voor de volgorde van de vraagbundelingsgebieden (gemeentes) wordt samen met de aannemer gekeken naar het technische ontwerp van het nieuwe glasvezelnetwerk. 

    • Wanneer wordt bekend of de aanleg doorgaat?

      Binnen enkele weken na het einde van de vraagbundelingsperiode wordt bekend of de aanleg van glasvezel door kan gaan. Minimaal 60% van de betrokken bewoners moet zich hebben aangemeld voor een abonnement. 

    • Ik ben aangeschreven, waarom moet ik meedoen?

      Het is nu of (n)ooit. Glasvezel van Kabelnoord inventariseert eenmalig bij jou in de buurt of er voldoende animo is voor een glasvezelaansluiting. Vanwege het grote oppervlakte en de lage bevolkingsdichtheid is de aanleg van glasvezel in het buitengebied een kostbare aangelegenheid. Om de kosten van de aanleg te dekken, is het noodzakelijk dat minimaal 60% van de aangeschreven bewoners minimaal een internetabonnement gaat afnemen via het glasvezelnetwerk. Als minder dan 60% van de betrokkenen zich aanmeldt voor een abonnement bij een provider, zal Glasvezel van Kabelnoord geen glasvezel aanleggen in het betreffende vraagbundelingsgebied.

    • Waarom moet ik kiezen voor een glasvezelaansluiting?

      Glasvezel is de technologie van de toekomst die nu al een paar jaar succesvol wordt toegepast. Het gebruik van apparaten die aangesloten zijn op internet neemt steeds meer toe. Naast je PC, tablet en smartphone maken ook andere apparaten (denk aan: koelkasten, wasmachines, camera’s en thermostaten) gebruik van internet. Omdat we steeds meer apparaten aansluiten op internet en er dus steeds meer bestanden en data verstuurd worden, is er steeds meer bandbreedte nodig. Met glasvezel is die bandbreedte beschikbaar.

      Als je nu kiest voor glasvezel, dan weet je zeker dat je klaar bent voor toekomstige ontwikkelingen. 

    • Ik wil een aansluiting maar geen abonnement. Kan dat?

      Nee, dit kan niet. Door het afsluiten van een abonnement bij een provider (beschikbaar op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord) meld je je aan voor een aansluiting op het nieuw aan te leggen glasvezelnetwerk.

    • Moet ik nieuwe apparatuur aanschaffen nu de verbinding sneller is?

      Nee, je hoeft geen nieuwe apparatuur aan te schaffen om gebruik te kunnen maken van glasvezelinternet.

    • Welke abonnementen kan ik kiezen?

      Ben jij aangeschreven en komt jouw adres in aanmerking voor een glasvezelaansluiting van Kabelnoord? Doe de postcodecheck en stel jouw abonnement online samen. Internet is altijd de basis van je abonnement. De snelheid bepaal jij. Wil je ook TV en/of telefonie? Bekijk de diverse mogelijkheden via de bestelpagina of gebruik het toegezonden aanmeldformulier en stuur deze retour per post. 

      Prijspeil 2018, prijswijzigingen voorbehouden:

      Productoverzicht Buitengebied Friesland


    • Vanaf wanneer kan ik mijn diensten wijzigen?

      Vanaf het begin van de abonnementsperiode is het mogelijk om de diensten naar wens te wijzigen. Alleen één van de drie internet varianten blijft verplicht.

      De abonnementsperiode van 12 maanden gaat in op het moment van activatie van diensten.

    • Welke providers zitten er op het glasvezelnetwerk?

      Het glasvezelnetwerk van Glasvezel van Kabelnoord is een 'open netwerk'. Dit betekent dat providers van harte welkom zijn om hun diensten via ons netwerk te leveren. Op dit moment is Kabelnoord echter de enige provider op het glasvezelnetwerk. Kabelnoord hoopt in 2019 ook (een) andere provider(s) op het 'open glasvezelnetwerk' te mogen begroeten. 

  • Glasvezel algemeen
    • Hoe werkt glasvezel?

      Glasvezel, ook wel fiber genoemd, is een haardunne vezel van glas. Glasvezel wordt ingezet als transporteur in de wereld van datacommunicatie. Het is een vezel waarover data worden verzonden, net als bij coax. Glasvezel maakt het mogelijk om signalen betrouwbaar over grote afstanden te transporteren. Dit gebeurt door het zenden van licht over de lange vezels van optisch zeer helder glas. De werking hiervan is door interne reflectie zeer stabiel en supersnel. Glasvezel biedt een synchrone snelheid, dit betekent dat up- en downloadsnelheid gelijk zijn.

      Meer weten over glasvezel? Bekijk dan de Wikipedia-pagina over glasvezel

    • Wat zijn de voordelen van glasvezel?

      Glasvezel is een zeer sterk materiaal. De vezels worden getrokken uit vloeibaar glas en zijn daardoor solide en flexibel. Glasvezel is tevens hittebestendig. Een glasvezelnetwerk is zeer stabiel en biedt hoge snelheden qua up- en download. Daarnaast zijn up- en downloadsnelheid synchroon. Doordat breedband-internet steeds belangrijker wordt voor de economie is een woning met glasvezelaansluiting klaar voor de toekomst. Glasvezel biedt het beste netwerk voor thuiswerken.

    • Hoe lang gaat een glasvezelnetwerk mee?

      Naar verwachting kunnen we met het nieuwe glasvezelnetwerk tientallen jaren vooruit.

    • Welke informatie geldt voor mijn aansluiting?

      Levering van een aansluiting
      Uw overeenkomst omvat een abonnement op diensten bij een dienstenaanbieder en een overeenkomst voor een aansluiting op het netwerk van Kabelnoord. Dat laatste zorgt ervoor dat u de diensten ook daadwerkelijk kunt gebruiken.

      De vaste aansluiting is gebonden aan het perceel, maar de overeenkomst voor de aansluiting is tussen u als gebruiker van de dienst en Kabelnoord als netwerkeigenaar. Dat is ook het geval indien Kabelnoord niet de leverancier van de diensten is en/of u niet de eigenaar bent van het pand.

      Voordat er een dienst over een vaste aansluiting kan worden geleverd, hebben we soms uw medewerking nodig. Bijvoorbeeld omdat we toegang nodig hebben tot de locatie waar we de aansluiting moeten installeren. U bent verplicht om mee te werken. Bij een verhuizing moet u de aansluiting ongemoeid laten; wij zorgen voor eventuele aanpassing na uw verhuizing.

      Kosten van een aansluiting
      Kabelnoord kan een bijdrage vragen voor het realiseren van een aansluiting. Dat is met name het geval als we hoge kosten moeten maken, bijvoorbeeld omdat uw pand erg ver van de openbare weg staat. Of als er een (extra) wandcontactdoos aangelegd moet worden. Als u een bijdrage moet betalen, laten we u dat van tevoren weten. We gaan pas aanleggen als u instemt met de betaling van de aangegeven kosten.

      Werkzaamheden
      Alleen Kabelnoord of een door haar ingeschakelde partij voert de werkzaamheden uit die nodig zijn voor het aanleggen, controleren, onderhouden, herstellen, wijzigen en opruimen van de aansluiting. Kabelnoord doet dat in overleg met u. We gaan ervan uit dat we daarbij de eventueel benodigde toestemming of medewerking van anderen hebben, omdat u daarvoor gezorgd hebt.

      Storingen
      U mag bij of door het gebruik van de aansluiting geen storing in de ontvangst door anderen veroorzaken

      Betaling
      In de regel betaalt u niet apart voor uw aansluiting; de kosten worden verrekend in uw dienstenabonnement. Bij heel dure netwerken is soms een extra bijdrage vereist. Dat kan via een eenmalig bedrag of via een maandelijkse betaling. In sommige gevallen heeft u daarin geen keus, maar doorgaans bepaalt u zelf hoe u een extra betaling doet als dat wordt gevraagd.

      U stemt met deze extra betaling in via de het aangaan van een overeenkomst met een provider op dit extra dure netwerk. Dit wordt bij de aanmelding duidelijk vermeld. In sommige gevallen incasseert de provider het extra maandbedrag, maar het kan ook zijn dat Kabelnoord dat doet, ook al is Kabelnoord niet de door u gekozen provider.

       

  • Aanleg algemeen
    • Moet ik thuis zijn op het moment dat er glasvezel in mijn straat wordt aangelegd?

      Je hoeft niet thuis te zijn wanneer er glasvezel in jouw straat wordt aangelegd. Wel dien je, of een gemachtigde namens jou, thuis te zijn bij de installatie van het modem en tijdens het schouwen van de woning.

    • Wat is schouwen?

      Schouwen is bepalen waar het glasvezelmodem in jouw woning moet komen. Meestal is dit op de plek waar nu het modem ook hangt, bij veel mensen is dit in de meterkast of voor in de woonkamer. De schouwer bekijkt of de plek geschikt is voor het glasvezelmodem. Ook bekijkt hij waar de glasvezelkabel jouw woning moet binnenkomen. We proberen zoveel mogelijk bestaande ingangen te gebruiken. Jij dient akkoord te geven voor de aanleg, vandaar dat er altijd een schouw plaatsvindt. Wanneer je geen glasvezelaansluiting wenst, kun je dit kenbaar maken bij de schouwer. Het schouwen vindt huis-aan-huis plaats. Zowel overdag als in de vroege avond. Indien de schouwer meerdere malen niemand thuis treft, geeft hij middels een niet thuis-kaart aan hoe je hem kunt bereiken voor het maken van een schouw-afspraak. De schouwer herken je aan zijn Glasvezel van Kabelnoord-jas en hij kan zich altijd legitimeren.

    • Wanneer gaat de aanleg starten?

      Medio 2018 wordt de aanlegplanning voor het buitengebied van Friesland bekend. In juni 2018 is alvast gestart met de vraagbundeling in de eerste gemeenten: Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Doet 60% van de aangeschreven bewoners mee? Dan gaat de aanleg van glasvezel in deze gemeenten door en kan de aanleg in het najaar van 2018 van start.

    • Wanneer gaat de aanleg door?

      Per vraagbundelingsgebied moet minimaal 60% deelname zijn. De bewoners van de aangeschreven adressen moeten zich aanmelden voor een abonnement bij een provider op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord. 

    • Worden alle percelen standaard aangesloten op glasvezel?

      Nee. Tenminste 60% van de aangeschreven bewoners moet zich aanmelden voor een abonnement bij een provider op het glasvezelnetwerk. Of u daadwerkelijk een glasvezelaansluiting krijgt hangt af van het deelname percentage, de exacte ligging van uw perceel en het aantal aanmeldingen in uw omgeving. Het kan zijn dat uw perceel niet onder de huidige regeling kan worden aangesloten. Mocht dit het geval zijn dan nemen wij contact met u op na afloop van de vraagbundelingsperiode. 

      Bewoners van de percelen die zijn aangeschreven maar die zich niet hebben aangemeld voor een glasvezelaansluiting krijgen geen aansluiting. 

    • Waar wordt het modem geplaatst?

      De locatie van de glasvezelaansluiting en het modem in jouw woning is aan een aantal voorwaarden verbonden. Onze voorkeur gaat uit naar de meterkast, mits deze aan de voorzijde van de woning is geplaatst. Verder is de aanwezigheid van een dubbele wandcontactdoos voor de stroomvoorziening noodzakelijk. In overleg met de aannemer is een andere locatie mogelijk. Voordat de glasvezelaansluiting wordt geplaatst, zal je woning door een medewerker (een zogenaamde schouwer) van de aannemer worden bezocht. In overleg met jou wordt de locatie van de glasvezelaansluiting bepaald.

  • Aanleg Kabelnoord
  • Zakelijke klanten
  • Klachten en contact
  • Apparatuur
    • Moet ik een nieuwe router aanschaffen?

      De woningen die worden aangesloten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord krijgen een glasvezelmodem. Dit modem wordt standaard voorzien van WiFi, hiermee heb je de beschikking over draadloos internet in jouw woning.

    • Wat moet ik met de kabelaansluitingen in mijn huis?

      Je hoeft in principe niets te wijzigen aan jouw binnenhuisinstallatie. De kabelaansluitingen kun je gewoon laten zitten. Er komt een monteur bij jou thuis om jouw woning aan te sluiten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord. De monteur installeert het glasvezelmodem en activeert jouw abonnement.

    • Heb ik nog een modem nodig?

      Je krijgt een glasvezelmodem van Kabelnoord bij de installatie. Dit is voldoende. Je hebt geen andere modems nodig. Het glasvezelmodem van Kabelnoord behoort toe aan het perceel en je betaalt hiervoor geen borg. Het modem blijft bij een verhuizing dus ook achter in de woning.

    • Is de internet aansluiting inclusief WiFi mogelijkheid?

      Je ontvangt een gratis glasvezelmodem met ingebouwde router. Hiermee heb je standaard de beschikking over draadloos internet, ook wel WiFi genoemd.

    • Verandert mijn WiFi-wachtwoord?

      Je wachtwoord verandert. De installatiemonteur informeert je hierover tijdens/na de installatie. Mede daarom is het van belang dat je thuis bent bij de installatie van jouw glasvezelmodem.

    • Kan mijn televisie met de coaxkabel aangesloten worden op glasvezel?

      Ja, jouw televisie wordt met de bestaande coaxkabel in de woning aangesloten op het glasvezelnetwerk.

    • Werkt nummerherkenning nog op mijn telefoon?

      Nummerherkenning werkt ook op glasvezel.

    • Kan ik mijn binnenhuisinstallatie (ongewijzigd) blijven gebruiken?

      De binnenhuisinstallatie kun je in de meeste gevallen ongewijzigd blijven gebruiken. Eventueel kan de monteur vernieuwingen in jouw binnenhuisinstallatie voor je uitvoeren tegen de hiervoor vastgestelde tarieven. Uiteraard kun je dit zelf ook (laten) doen.

    • Wat moet ik met mijn oude modem? En hoe zit het met de borg?

      Als je een modem hebt van Kabelnoord dan neemt de monteur dat modem in.Je tekent voor de inlevering en enkele weken later ontvang je, indien je dit hebt betaald, de borg van dit modem € 25,- retour op het bij Kabelnoord bekende rekeningnummer. Voor het glasvezelmodem betaal je geen borg.

    • Kan ik gebruikmaken van een fax via glasvezel?

      Glasvezel van Kabelnoord ondersteunt geen faxapparatuur. Wanneer de fax niet werkt op onze telefoonverbinding kunnen wij hierin helaas niets betekenen.

    • Ik heb ISDN-telefoontoestellen, kunnen die ook op het glasvezelmodem aangesloten worden?

      Nee, het is niet mogelijk om ISDN-telefoontoestellen op het glasvezelmodem aan te sluiten.  

    • Werkt persoonsalarmering op glasvezel?

      Kabelnoord ondersteunt geen persoonsalarmering, dit omdat het via een traditionele telefoonlijn werkt. Ons advies is om bij de huidige provider te blijven. Kabelnoord onderzoekt de mogelijkheden voor persoonsalarmering en overige alarminstallaties via glasvezel.

    • Wat is het stroomverbruik van het glasvezelmodem?

      Het stroomverbruik van een glasvezelmodem is vergelijkbaar met dat van een kabelmodem. Je gaat dus geen extra energiekosten betalen over het verbruik van het modem.

    • Sinds het nieuwe glasvezelmodem is geplaatst, zie ik twee WiFi netwerken. Welke moet ik kiezen?

      Het nieuwe glasvezelmodem van Kabelnoord ondersteunt 2,4 GHz en 5,0 Ghz WiFi band. Standaard zijn beide WiFi-signalen ingeschakeld. Jouw apparatuur kan bij het maken van een verbinding kiezen uit beide signalen.

      De 5,0 GHz verbinding wordt over het algemeen minder gebruikt dan de 2,4 GHz, hierdoor kan het zijn dat je een betere verbinding ervaart. Het bereik van 5,0 GHz band kan wel minder sterk zijn, omdat de frequentie meer verzwakt wordt door obstakels, denk bijvoorbeeld aan muren, plafonds, meubels, enzovoorts. Daarnaast is nog niet alle apparatuur geschikt voor het gebruik van de 5,0 GHz band. Omdat het glasvezelmodem van Kabelnoord beide WiFi-signalen ondersteunt, kun je ook gebruik maken van het reguliere 2,4 GHz signaal.

    • Ik heb sinds de plaatsing van mijn glasvezelmodem minder WiFi bereik in huis dan voorheen. Wat kan ik doen?

      Zit het nieuwe glasvezelmodem op dezelfde plaats als jouw oude modem? Of is hij op een andere plaats in de woning afgemonteerd? Door jouw hele woning zijn factoren die de sterkte en snelheid van het WiFi-signaal negatief kunnen beïnvloeden. Door de nieuwe locatie van het modem kan het zijn dat er andere verstoringselementen zijn die jouw WiFi-signaal negatief beïnvloeden.

      Daarnaast zendt het nieuwe glasvezelmodem twee WiFi-signalen uit. Het nieuwe glasvezelmodem van Kabelnoord ondersteunt 2,4 GHz en 5,0 GHz WiFi band. De 5,0 GHz verbinding is over het algemeen minder in gebruik dan de 2,4 GHz, hierdoor kan het zijn dat je een betere verbinding ervaart. Het bereik van 5,0 GHz band kan wel minder sterk zijn, omdat de frequentie meer verzwakt wordt door obstakels, denk bijvoorbeeld aan muren, plafonds, meubels, enzovoorts. Daarnaast is nog niet alle apparatuur geschikt voor het gebruik van de 5,0 GHz band. Omdat het glasvezelmodem van Kabelnoord beide WiFi-signalen ondersteunt, kun je ook gebruik maken van het reguliere 2,4 GHz signaal.

      Ervaar je minder WiFi bereik op jouw apparaten in huis? Selecteer dan het andere beschikbare WiFi-signaal in jouw woning. Biedt dit geen oplossing? Neem dan contact op met het servicecentrum van Kabelnoord via telefoonnummer 0519-701701.

    • Kan ik een powerline adapter gebruiken?

      Powerline adapters kunnen achter het modem worden gebruikt om het internet binnen de woning te transporteren. Het modem beschikt over 4 Gigabit LAN aansluitingen (UTP). Voor de beste betrouwbaarheid en hoogste snelheid raden wij wel altijd UTP-bekabeling aan.

    • Kan mijn glasvezelmodem in bridge-modus gezet worden?

      Nee, het is niet mogelijk om het glasvezelmodem in bridge-modus in te stellen. 

    • Kan ik gebruik maken van een vast IP-adres?

      Kies je voor een internetabonnement van Kabelnoord dan krijg je standaard een dynamisch IP-adres. Wil je graag een vast IP-adres? Kies dan voor het Internet Service Zakelijk pakket. Je krijgt dan één vast IP-adres op poort 4 van je glasvezelmodem. De interne router op het glasvezelmodem wordt bij dit pakket standaard uitgeschakeld. Je dient zelf een router aan te sluiten. 

  • Overige vragen
    • Waar en wanneer vinden de informatiebijeenkomsten plaats?

      Staat jouw adres op de postcodelijst van de Provincie Fryslân? Dan ontvang je een informatiepakket van Glasvezel van Kabelnoord zodra de vraagbundeling in jouw regio van start gaat. In de informatiekrant staat vermeld wanneer de informatiebijeenkomsten in jouw regio plaatsvinden.

    • Kan ik me alvast aanmelden voor een glasvezelaansluiting?

      Nee, het is niet mogelijk om je vooraf aan te melden. Je kunt je aanmelden zodra de vraagbundeling in jouw regio van start gaat. Je ontvangt tijdig een informatiepakket op de deurmat zodra de vraagbundeling van start gaat.

    • Hoe lang betaal ik de netwerkvergoeding van 15 euro?

      Aanleg van glasvezel in buitengebied is extra duur door de grote afstanden die moeten worden gegraven. De normale tarieven zijn niet toereikend om deze extra kosten te dekken. Daarom word vaak in buitengebied gewerkt met een extra vergoeding. In veel gevallen is die extra vergoeding permanent. Kabelnoord doet dat als nutsbedrijf anders en geeft aan dat de toeslag zal vervallen wanneer de extra kosten voor de aanleg zijn afbetaald. Wanneer dat het geval zal zijn, hangt voor een belangrijk deel af van de deelname. Hoe meer mensen meedoen en dus een stukje meebetalen, hoe eerder de extra kosten zijn terugverdiend.
      Uiteindelijk beslissen de aandeelhouders van Kabelnoord (een aantal Friese gemeenten) wanneer de toeslag vervalt.

    • Waar komt de genoemde termijn van 20 en 30 jaar vandaan?

      De aanleg wordt mede mogelijk gemaakt door een achtergestelde lening van de provincie Fryslân. Deze heeft daarbij onder meer als eis gesteld dat de gebruiker van de lening maximaal 30 jaar een toeslag mag heffen. Dat is dus het maximum, korter kan natuurlijk altijd. Kabelnoord heeft uitgerekend dat, als 60% van de percelen meedoet (en er komt ook geen enkele meer bij) dat het dan 20 jaar duurt voordat de kosten zijn terugbetaald en de netwerkvergoeding kan worden afgeschaft.

    • Wat gebeurt er als de vraagbundeling in mijn gemeente is afgerond?

      Is de vraagbundeling in jouw gemeente afgerond? Dan maakt Kabelnoord bekend of de deelnamegrens van minimaal 60% is gehaald. Wanneer er voldoende animo is gaan we van start met de aanleg van glasvezel. Wil je je na de vraagbundeling alsnog aanmelden voor een glasvezelaansluiting en abonnement? Dat kan! Wel worden er extra kosten in rekening gebracht. Deze extra kosten zijn minimaal € 500,=. Deze kosten worden in rekening gebracht omdat onze aannemer opnieuw aan het werk moet om een aansluiting op jouw perceel te realiseren. Dus: wil je een glasvezelaansluiting? Meld je dan direct aan. 

    • Krijg ik een nieuw e-mailadres als ik overstap?

      Als je overstapt naar een andere (internet) provider, betekent dit vaak dat het e-mailadres dat je gebruikt bij je huidige provider komt te vervallen. Vaak kun je je oude e-mailadres wel aanhouden tegen betaling. Kies je voor Kabelnoord? Dan krijg je enkele weken voordat je nieuwe abonnement actief wordt alvast een gratis e-mailadres van Kabelnoord. Op deze manier kun je je nieuwe e-mailadres alvast gebruiken en jouw contacten tijdig informeren. Je kunt er ook voor kiezen om een e-mailadres bij een onafhankelijke e-maildienst (vaak gratis) zoals Gmail, Hotmail of Outlook aan te maken. Hulp nodig of vragen? Informeer bij Kabelnoord via 0519-701701.