Veelgestelde vragen

De aanleg van glasvezel is een proces dat veel vragen oproept bij bewoners, klanten en andere betrokkenen. Daarom hebben we meer dan honderd veelgestelde vragen geformuleerd, opgedeeld in categorieën. Ontbreekt er een vraag? Laat het weten. Stuur uw opmerking of vraag in via het contactformulier.

  • Buitengebied Fryslan
    • Krijg ik een glasvezelaansluiting van Kabelnoord?

      De Provincie Fryslân heeft de tender voor de aanleg van glasvezel naar ongeveer 20.000 percelen in het buitengebied van Fryslân voorlopig gegund aan Kabelnoord. Doe de postcodecheck en controleer of jouw adres op de lijst van de provincie Fryslân staat. Staat jouw adres op de lijst van de Provincie Fryslân? Mogelijk krijg jij dan een glasvezelaansluiting van Kabelnoord! In het voorjaar van 2018 wordt de procedure afgerond en worden de voorlopige aanlegplannen bekend gemaakt. 

    • Wie bepaalt welke adressen wel/niet worden aangesloten?

      De provincie Fryslân heeft een lijst opgesteld met zogenaamde witte percelen in het buitengebied in Friesland. Dit zijn adressen waar volgens de provincie op dit moment geen snel internet mogelijk is. Sta jij volgens de postcodecheck op de postcodelijst van de provincie? Dan kom jij mogelijk in aanmerking voor een glasvezelaansluiting van Kabelnoord. Kabelnoord en de aannemer besluiten welke adressen uiteindelijk worden aangesloten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord. Wanneer wij van start gaan met de vraagbundeling bij jou in de buurt ontvang je persoonlijk bericht.   

    • Hoe gaat het proces in zijn werk?

      De Provincie Fryslân heeft de tender voor de aanleg van glasvezel naar ongeveer 20.000 percelen in het buitengebied van Fryslân voorlopig gegund aan Kabelnoord. De verwachting is dat de voorlopige aanlegplanning in het voorjaar van 2018 bekend wordt gemaakt. Kabelnoord kan niet iedereen tegelijkertijd voorzien van een snelle internetaansluiting. Daarom wordt het buitengebied van Friesland opgedeeld in kleinere gebieden. Voordat Kabelnoord ergens van start gaat met de aanleg van glasvezel, worden de betrokkenen persoonlijk geïnformeerd.

  • Glasvezel algemeen
    • Hoe werkt glasvezel?

      Glasvezel, ook wel fiber genoemd, is een haardunne vezel van glas. Glasvezel wordt ingezet als transporteur in de wereld van datacommunicatie. Het is een vezel waarover data worden verzonden, net als bij coax. Glasvezel maakt het mogelijk om signalen betrouwbaar over grote afstanden te transporteren. Dit gebeurt door het zenden van licht over de lange vezels van optisch zeer helder glas. De werking hiervan is door interne reflectie zeer stabiel en supersnel. Glasvezel biedt een synchrone snelheid, dit betekent dat up- en downloadsnelheid gelijk zijn.

      Meer weten over glasvezel? Bekijk dan de Wikipedia-pagina over glasvezel

    • Wat zijn de voordelen van glasvezel?

      Glasvezel is een zeer sterk materiaal. De vezels worden getrokken uit vloeibaar glas en zijn daardoor solide en flexibel. Glasvezel is tevens hittebestendig. Een glasvezelnetwerk is zeer stabiel en biedt ongekend hoge snelheden qua up- en download. Daarnaast zijn up- en downloadsnelheid synchroon. Doordat breedband-internet steeds belangrijker wordt voor de economie is een woning met glasvezelaansluiting klaar voor de toekomst. Glasvezel biedt het beste netwerk voor thuiswerken.

    • Welke snelheid is maximaal haalbaar op glasvezel?

      Velen spreken over 1GB als maximale snelheid over glasvezel, maar dit is een snelheid die gemeten is. Technici hebben de werkelijke maximale snelheid nog niet kunnen vaststellen. De meeste van onze huidige apparatuur (computers, tablets e.d.) kunnen een dergelijke snelheid van 1GB of hoger nog niet verwerken. Bij Kabelnoord is de maximale internetsnelheid over glasvezel voor particulieren 500mb up- en download. Bekijk hier de actuele pakketten, snelheden en prijzen. De beschikbare abonnementen, snelheden en abonnementenprijzen voor het buitengebied van Fryslân zijn op dit moment nog niet bekend. 

    • Waar heeft Kabelnoord glasvezel liggen?

      Kabelnoord maakt al jarenlang gebruik van glasvezel. De hoofdstructuur van het kabelnetwerk van Kabelnoord bestaat namelijk al uit supersnel glasvezel. Daarnaast zijn diverse bedrijven in Noordoost Friesland de afgelopen jaren door Kabelnoord Zakelijk aangesloten op  glasvezel van Kabelnoord.

      Het laatste stukje van ons netwerk: de verbindingen vanaf de zogenaamde wijkcentra naar uw woning, zijn op dit moment nog niet voorzien van glasvezel. Dit laatste stukje van het Kabelnoord-netwerk gaat Kabelnoord komende jaren vervangen door een glasvezelverbinding.

    • Hoe lang gaat een glasvezelnetwerk mee?

      Naar verwachting kunnen we met het nieuwe glasvezelnetwerk tientallen jaren vooruit.

  • Aanleg algemeen
    • Moet ik nieuwe binnenhuisbekabeling aanleggen?

      Uw bestaande kabels binnenshuis passen veelal op het glasvezelmodem. Hier hoeft u niets in te veranderen. U houdt ook draadloos internet. Als u toch vragen heeft over uw bekabeling, dan kunt u deze voorleggen aan de schouwer.

    • Moet ik thuis zijn op het moment dat er glasvezel in mijn straat wordt aangelegd?

      U hoeft niet thuis te zijn voor de aanleg. Wel dient u, of een gemachtigde namens u, thuis te zijn bij de installatie van uw modem en tijdens het schouwen van de woning.

    • Wat is schouwen?

      Schouwen is bepalen waar het glasvezelmodem in uw woning moet komen. Meestal is dit op de plek waar nu uw modem ook hangt, bij veel mensen is dit in de meterkast of voor in de woonkamer. De schouwer bekijkt of de plek geschikt is voor het glasvezelmodem. Ook bekijkt hij waar de glasvezelkabel uw woning moet binnenkomen. We proberen zoveel mogelijk bestaande ingangen te gebruiken. U dient akkoord te geven voor de aanleg, vandaar dat er altijd een schouw plaatsvindt. Wanneer u geen glasvezelaansluiting wenst, kunt u dit kenbaar maken bij de schouwer. Het schouwen vindt huis-aan-huis plaats. Zowel overdag als in de vroege avond. Indien de schouwer meerdere malen niemand thuis treft geeft hij middels een niet thuis-kaart aan hoe u hem kunt bereiken voor het maken van een schouw-afspraak. De schouwer herkent u aan zijn Glasvezel van Kabelnoord-jas en hij kan zich altijd legitimeren.

  • Aanleg Kabelnoord
    • Kan ik gebruik blijven maken van het COAX signaal als ik mijn woning laat aansluiten op glasvezel?

      Wanneer u uw woning laat aansluiten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord kunnen zich twee verschillende situaties voordoen:

      Bent u klant van Kabelnoord?
      Dan worden alle producten van Kabelnoord waarop u geabonneerd bent, overgezet van het COAX netwerk naar het nieuwe glasvezelnetwerk. Het COAX netwerk wordt tijdens de installatie van het glasvezelmodem afgeschakeld. U behoudt dezelfde producten en blijft maandelijks hetzelfde betalen, het enige wat verandert is uw internetsnelheid; deze wordt vele malen sneller.

      Bent u klant bij een andere provider?
      Wanneer u geen Kabelnoord klant bent, maar wel binnen het aansluitgebied woont, legt Kabelnoord gratis een glasvezelkabel aan tot in uw woning. Wanneer u gebruik blijft maken van de diensten van uw huidige provider, monteert Kabelnoord de glasvezelkabel netjes af, maar activeert deze niet. Wanneer u gebruik wilt maken van supersnel glasvezel internet kunt u overstappen naar een voordelig glasvezelabonnement van Kabelnoord. Tot die tijd blijft u gebruik maken van het netwerk van uw huidige provider.

    • Waarom legt Kabelnoord glasvezel aan?

      Met de aanleg van een glasvezelnetwerk doet Kabelnoord een belangrijke investering in de toekomst. Met elkaar maken we intensief gebruik van onze huidige kabelverbindingen. We willen altijd toegang tot informatie, het laatste nieuws lezen we tegenwoordig niet alleen in de krant, maar zoeken we op via nieuwssites en social media. Een film kijken we niet alleen in de bioscoop of huren we in de videotheek, maar bekijken we tegenwoordig ook On Demand of downloaden we via internet. De komende jaren zal deze behoefte alleen maar toenemen. Het bestaande kabelnetwerk kan dat op den duur niet meer aan. Omdat Kabelnoord gelooft in een toekomst met glasvezel, zijn wij alvast gestart met de aanleg ervan.

      Klaar voor de toekomst

      Door nu alvast een glasvezelaansluiting in uw woning aan te leggen, zorgt Kabelnoord ervoor dat u klaar bent voor toekomstige ontwikkelingen. Verder verandert er nog niets. TV-kijken, bellen en internetten gaat gewoon zoals u gewend bent, het enige verschil is dat uw woning wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord. U bepaalt zelf wanneer u daadwerkelijk gebruik wilt maken van diensten via glasvezel. U verbindt zich nu dus nog niet aan een abonnement of dienst.

    • Wat gebeurt er met het coaxnetwerk van Kabelnoord?

      Het coaxnetwerk van Kabelnoord wordt vervangen door het glasvezelnetwerk. Het oude netwerk wordt afgeschakeld.

    • Is de aanleg van glasvezel van Kabelnoord gratis?

      Voor bewoners binnen het aansluitgebied is de aanleg van glasvezel naar hun woning geheel gratis. Ook wanneer u geen klant bent, of wanneer uw woning geen coaxaansluiting heeft, is de aansluiting geheel kosteloos. Indien u geen glasvezelaansluiting wenst kunt u dit aangeven middels dit formulier. Besef u echter dat u daarmee ook geen klant meer van Kabelnoord kunt blijven, omdat wij geen diensten meer over coax leveren als wij glasvezel in uw straat hebben aangelegd.

    • Ik heb geen aansluiting van Kabelnoord, krijg ik glasvezel?

      Ook wanneer u geen Kabelnoord klant bent, maar wel binnen het aansluitgebied woont, legt Kabelnoord gratis een glasvezelkabel aan tot in uw woning. Wanneer u gebruik blijft maken van de diensten van uw huidige provider, monteert Kabelnoord de glasvezelkabel netjes af, maar activeert deze niet. Wanneer u gebruik wilt maken van het glasvezel internet kunt u overstappen naar een voordelig glasvezelabonnement van Kabelnoord. Tot die tijd blijft u gebruik maken van het netwerk van uw huidige provider.

      Uw woning wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord, maar de snelle glasvezelverbinding wordt pas geactiveerd op het moment dat u Kabelnoord-klant bent. Wilt u naast een gratis glasvezelaansluiting ook direct gebruik gaan maken van super snel glasvezelinternet van Kabelnoord? Stap dan nu over.

    • Moet ik een contract afsluiten voor een glasvezelaansluiting?

      Nee, u hoeft geen contract af te sluiten om een glasvezelaansluiting te krijgen. De schouwer vertelt u bij de zogenoemde schouwing waar uw aansluiting wordt geplaatst. Ook als u geen klant bent van Kabelnoord, of zelfs geen coax-aansluiting heeft in uw woning, krijgt u een gratis glasvezelaansluiting.

    • Kan ik op een later moment glasvezel laten aanleggen?

      Wij adviseren u om voor de gratis glasvezelaansluiting te kiezen, op het moment dat u wordt aangeschreven door Kabelnoord. Zodra de aannemer start met de werkzaamheden, sluit hij zoveel mogelijk woningen aan in uw straat en woonwijk. Wanneer het glasvezelteam de werkzaamheden in uw straat en woonwijk heeft afgerond starten ze met de aanleg van glasvezel in een ander gebied. Glasvezel biedt veel voordelen en een aansluiting is kosteloos, zonder verplichtingen. Wanneer u op een later moment een glasvezelaansluiting wilt, moeten de werkzaamheden door onze aannemer apart voor u worden ingepland en uitgevoerd. Hiervoor brengt Kabelnoord € 150,= in rekening.

      • Een glasvezelaansluiting is geheel gratis;
      • Een glasvezelaansluiting werkt waarde verhogend voor uw koopwoning;
      • Wanneer u uw woning laat aansluiten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord bent u niet verplicht tot afname van een abonnement van Kabelnoord;
    • Legt Kabelnoord zelf glasvezel aan?

      Kabelnoord is opdrachtgever. Het aanleggen van de glasvezel wordt gedaan door aannemers en onderaannemers. Voor het eerste deel van het project is gekozen voor aannemer Fiber4All. Fiber4All zet deels onderaannemers in om de aanleg te realiseren. U kunt verschillende aannemers tegenkomen in Kabelnoord werkgebied, zij werken allemaal aan hetzelfde project en hanteren een identieke werkwijze.

    • Wat is de volgorde in dorpen bij het aanleggen van glasvezel?

      Kabelnoord gaat komende jaren op diverse plekken in de gemeenten Dongeradeel, Dantumadiel, Kollumerland c.a., Schiermonnikoog en Ameland glasvezel aanleggen. Benieuwd wanneer uw woning of woonplaats aan de beurt is? Wanneer uw woning in het aansluitgebied valt, ontvangt u doorgaans enkele weken voorafgaand aan de werkzaamheden een informatiekrant met daarin handige informatie over de aanleg.

    • Wanneer wordt er bij mij in de straat glasvezel aangelegd?

      De aanleg van het glasvezelnetwerk start in 2014 in Dokkum. Stapsgewijs worden verschillende straten/( wijken) aangelegd. De volgorde hiervan wordt bekend gemaakt op deze website. Wanneer de aannemer bij u in de wijk aan de slag gaat ontvangt u circa zes weken voorafgaand aan de start een aankondigingsbrief en een informatiekrant. Daarna volgt verdere informatie middels papieren correspondentie en bezoeken aan de deur. Het proces wijst zich vanzelf.

    • Wanneer word ik geïnformeerd over de start van de aanleg?

      Wanneer uw woning binnen het aansluitgebied valt, ontvangt u enkele weken voor de start van de aanleg in uw straat een brief en een informatiekrant van Kabelnoord. In de krant staat informatie over de aanlegprocedure en glasvezelabonnementen.

    • Hoe word ik op de hoogte gesteld van de planning?

      Wanneer u een informatiekrant over Glasvezel van Kabelnoord ontvangt bent u tien tot twaalf weken verwijderd van een glasvezelaansluiting. In de weken tot de aansluiting ontvangt u diverse correspondentie en wordt u geïnformeerd over uw aansluiting door de aannemer. Omdat de aanleg een repeterend proces is, worden alle betrokken bewoners op de voor hen relevante tijdstippen geïnformeerd. Zolang u geen correspondentie ontvangt is aanleg in uw straat nog niet aan de orde.

    • Wordt mijn woning voorzien van glasvezel?

      Wanneer uw woning binnen het aansluitgebied valt, ontvangt u  enkele weken voor de start van de aanleg een aankondigingsbrief en een informatiekrant van Kabelnoord. Wanneer u deze brief ontvangt weet u dat uw woning binnen  afzienbare tijd  wordt voorzien van een glasvezelaansluiting van Kabelnoord.

      Kabelnoord zal komende jaren een aantal geselecteerde kernen voorzien van glasvezel. Omdat we niet alle woningen tegelijkertijd kunnen voorzien van een glasvezelaansluiting, wordt de aanleg en de aankondiging stapsgewijs uitgerold.

    • Moet ik mijn binnenhuisbekabeling zelf aanpassen?

      Indien u vragen heeft over uw huidige binnenhuisbekabeling in combinatie met uw (toekomstige) glasvezelaansluiting dan kunt u deze vragen stellen aan de schouwer die een huisbezoek (schouwing) aflegt of de installatiemonteur (welke uw glasvezelmodem plaatst). Hij overlegt met u of er aanpassingen noodzakelijk of wenselijk zijn voor een succesvol gebruik van uw glasvezelaansluiting. De installatiemonteur kan indien gewenst uw binnenhuisinstallatie aanpassen, hiervoor worden (extra) kosten in rekening gebracht. Natuurlijk kunt u zelf ook aanpassingen verrichten of informeren bij erkende elektronicazaken in de regio.

    • Hoe weet ik welke aannemer de aanleg in mijn straat verzorgt?

      Wanneer uw woning binnen het aansluitgebied valt, ontvangt u een aankondigingsbrief en informatiekrant van Kabelnoord. In deze brief en informatiekrant staat onder andere informatie over de aannemer die de werkzaamheden in uw straat verricht en uw woning gaat aansluiten op het supersnelle glasvezelnetwerk van Kabelnoord.

      In de brieven die u ontvangt tijdens de aanleg van het glasvezelnetwerk in uw straat staan telefoonnummers en e-mailadressen vermeld. Deze gegevens kunt u gebruiken voor het wijzigen van bijvoorbeeld een installatieafspraak of voor het stellen van een dringende vraag. Houd uw brievenbus in de gaten!

    • Ik wil graag de planning spreken. Wie moet ik bellen?

      U kunt bellen met 0519- 701701en kiezen voor optie 4 'Glasvezel'. U kunt uw vraag over de planning dan direct stellen aan een medewerker van de aannemer.

    • Moet ik thuis zijn als glasvezel wordt aangelegd?

      Voor het schouwen en de installatie van het glasvezelmodem maken we een afspraak en komt er een medewerker bij u thuis. U wordt hierover tijdig geïnformeerd. Tijdens het schouwen en de installatie van het glasvezelmodem dient er iemand aanwezig te zijn in de woning. Wilt u de afspraak wijzigen? Vul dan het wijzigingsformulier in of bel naar 0519 - 701 701 (kies voor optie 4 glasvezel)  voor het wijzigen van uw afspraak.

      U wordt tijdig geïnformeerd over de start van de werkzaamheden in uw straat. De aanleg van glasvezel in uw straat  gebeurt in samenspraak met uw gemeente. Tijdens de werkzaamheden in uw straat hebben wij geen toegang tot uw woning nodig, u hoeft hiervoor niet thuis te blijven.

    • Hoe herken ik de schouwer van Kabelnoord?

      De schouwer is een medewerker van de aannemer. Hij draagt een Glasvezel van Kabelnoord jas en heeft een identificatiepas bij zich met daarop zijn foto en persoonlijke gegevens. Tevens bevat de pas logo's van Glasvezel van Kabelnoord' en Fiber4All, ook kan de schouwer u diverse documenten met dezelfde logo's overhandigen.

    • Kan ik na aansluiting direct gebruik maken van de mogelijkheden van glasvezel?

      Zodra de monteur uw glasvezelmodem heeft geïnstalleerd en uw Kabelnoord-abonnement heeft geactiveerd, kunt u direct gebruik maken van het supersnelle glasvezelnetwerk van Kabelnoord.

      Bent u nog geen klant bij Kabelnoord, maar wilt u wel gebruik maken van het supersnelle glasvezelinternet? Kies dan nu een voordelig 3in1 abonnement van Kabelnoord.

    • Kan ik op een later moment een glasvezelaansluiting laten aanleggen?

      Wij adviseren u om voor de gratis glasvezelaansluiting te kiezen, op het moment dat u wordt aangeschreven door Kabelnoord. Zodra de aannemer start met de werkzaamheden, sluit hij zoveel mogelijk woningen aan in uw straat en woonwijk. Wanneer het glasvezelteam de werkzaamheden in uw straat en woonwijk heeft afgerond starten ze met de aanleg van glasvezel in een ander gebied. Glasvezel biedt veel voordelen en een aansluiting is kosteloos, zonder verplichtingen. Wanneer u op een later moment een glasvezelaansluiting wilt, moeten de werkzaamheden door onze aannemer apart voor u worden ingepland en uitgevoerd. Hiervoor brengt Kabelnoord € 150,= in rekening.

    • Waar komt de glasvezelaansluiting mijn woning binnen?

      De schouwer komt bij u thuis langs om samen met u te bepalen waar in uw woning de glasvezelaansluiting wordt gerealiseerd. Doorgaans  wordt de glasvezelaansluiting in uw meterkast of in uw woonkamer geplaatst.  In de buurt van het glasvezelmodem dient een stopcontact  beschikbaar te zijn.

      De glasvezelmonteur  komt binnen enkele weken bij u thuis om op de afgesproken plaats de glasvezelaansluiting te realiseren. U ontvangt tijdig per post een brief met daarin de voorgestelde datum voor de installatieafspraak.

    • Ik heb een vakantiewoning in het Kabelnoord-aansluitgebied, wordt deze ook voorzien van een glasvezelaansluiting?

      Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een vakantiewoning, huurwoning of koopwoning. Kabelnoord stuurt enkele weken voorafgaand aan de werkzaamheden een aankondigingsbrief en informatiekrant naar de woningen die worden aangesloten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord.

      We bezoeken uw (vakantie)woning om te bepalen waar de glasvezelaansluiting moet komen (ook wel schouwen  genoemd). Enkele weken later  maken we een afspraak voor de installatie van het glasvezelmodem, de installatie van het glasvezelmodem wordt gedaan door de glasvezelmonteur. Tijdens het schouwen en de installatie van het glasvezelmodem dient er iemand aanwezig te zijn in de woning. Wilt u de afspraak wijzigen? Vul dan het wijzigingsformulier in of bel naar 0519 - 701 701 (kies optie 4 glasvezel) voor het wijzigen van uw afspraak.

    • Hoe weet Kabelnoord op welke plek de glasvezelkabel mijn woning binnen moet?

      De glasvezelaansluiting komt normaal gesproken op hetzelfde aansluitpunt binnen als uw kabelaansluiting.

    • Hoe herken ik de Kabelnoord-monteur / het Kabelnoord glasvezelteam?

      Per wijk werken andere aannemers. In de brief over de werkzaamheden die u aan het begin van het project ontvangt staat de aannemer van uw wijk vermeld. De schouwer, die bij u aan de deur komt voor het schouwen van uw woning, legitimeert zich met een speciale pas en is gekleed in kleding voorzien van de logo's van Glasvezel van Kabelnoord.

    • Wat gebeurt er als het vriest? Gaat Kabelnoord dan wel door met de aanleg van glasvezel?

      Wanneer de grond bevroren is kan de aannemer niet verder werken. Het project wordt dan tot nader orde stil gelegd.

    • Waarom start Kabelnoord niet met de aanleg van glasvezel in de 'onrendabele gebieden'?

      Om het netwerk rendabel te maken heb je een minimaal aantal aansluitingen nodig. Daarvoor moeten er veel huizen van glasvezelinternet worden voorzien. Kabelnoord kiest ervoor om in de grote kernen te starten zodat we een rendabel netwerk creëren.

    • Welke techniek wordt gebruikt voor DTV codering?

      De techniek die Kabelnoord op glasvezel gaat hanteren voor DTV codering blijft gelijk. Dit blijft Irdeto. U kunt dus ook uw eigen apparatuur blijven gebruiken.

    • Waar vind ik filmpjes over de aanleg van glasvezel?

      Op YouTube staan filmpjes over glasvezel:

  • Zakelijke klanten
  • Klachten en contact
  • Apparatuur
    • Moet ik een nieuwe router aanschaffen?

      De woningen die worden aangesloten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord krijgen een gratis glasvezelmodem. Dit modem wordt standaard voorzien van WiFi, hiermee heeft u de beschikking over draadloos internet in uw woning.

    • Wat moet ik met de kabelaansluitingen in mijn huis?

      U hoeft in principe niets te wijzigen aan uw binnenhuisinstallatie. De kabelaansluitingen kunt u gewoon laten zitten. Er komt een monteur bij u thuis om uw woning aan te sluiten op het glasvezelnetwerk van Kabelnoord. De monteur installeert het glasvezelmodem en activeert uw abonnement.

    • Heb ik nog een modem nodig?

      U krijgt een glasvezelmodem van Kabelnoord bij de installatie. Dit is voldoende. U heeft geen andere modems nodig. Het glasvezelmodem van Kabelnoord behoort toe aan het perceel en u betaalt hiervoor geen borg. Het modem blijft bij een verhuizing dus ook achter in de woning.

    • Is de internet aansluiting inclusief WiFi mogelijkheid?

      U ontvangt een gratis glasvezelmodem met ingebouwde router. Hiermee heeft u standaard de beschikking over draadloos internet, ook wel WiFi genoemd.

    • Verandert mijn WiFi-wachtwoord?

      Uw wachtwoord verandert. De installatiemonteur informeert u hierover tijdens/na de installatie. Mede daarom is het van belang dat u thuis bent bij de installatie van uw glasvezelmodem.

    • Kan mijn televisie met de coaxkabel aangesloten worden op glasvezel?

      Ja, uw televisie wordt met de bestaande coaxkabel in uw woning aangesloten op het glasvezelnetwerk.

    • Werkt nummerherkenning nog op mijn telefoon?

      Nummerherkenning werkt ook op glasvezel.

    • Kan ik mijn binnenhuisinstallatie (ongewijzigd) blijven gebruiken?

      De binnenhuisinstallatie kunt u in de meeste gevallen ongewijzigd blijven gebruiken.  Eventueel kan de monteur vernieuwingen in uw binnenhuisinstallatie voor u uitvoeren tegen de hiervoor vastgestelde tarieven. Uiteraard kunt u dit zelf ook (laten) doen.

    • Wat moet ik met mijn oude modem? En hoe zit het met de borg?

      Als u een modem heeft van Kabelnoord dan neemt de monteur dat modem in. U tekent voor de inlevering en enkele weken later ontvangt u de borg van dit modem € 25,- retour op het bij Kabelnoord bekende rekeningnummer. Voor het glasvezelmodem betaalt u geen borg.

    • Kan ik gebruikmaken van een fax via glasvezel?

      Glasvezel van Kabelnoord ondersteunt geen faxapparatuur. Wanneer de fax niet werkt op onze telefoonverbinding kunnen wij hierin helaas niets betekenen.

    • Ik heb ISDN-telefoontoestellen, kunnen die ook op het glasvezelmodem aangesloten worden?

      Nee, het is niet mogelijk om ISDN-telefoontoestellen op het glasvezelmodem aan te sluiten.  

    • Werkt persoonsalarmering op glasvezel?

      Kabelnoord ondersteunt geen persoonsalarmering, dit omdat het via een traditionele telefoonlijn werkt. Ons advies is om bij de huidige provider te blijven. Kabelnoord onderzoekt de mogelijkheden voor persoonsalarmering en overige alarminstallaties via glasvezel.

    • Wat is het stroomverbruik van het glasvezelmodem?

      Het stroomverbruik van een glasvezelmodem is vergelijkbaar met dat van een kabelmodem. U gaat dus geen extra energiekosten betalen over het verbruik van het modem.

    • Sinds het nieuwe glasvezelmodem is geplaatst, zie ik twee WiFi netwerken. Welke moet ik kiezen?

      Het nieuwe glasvezelmodem van Kabelnoord ondersteunt 2,4 GHz en 5,0 Ghz WiFi band. Standaard zijn beide WiFi-signalen ingeschakeld. Uw apparatuur kan bij het maken van een verbinding kiezen uit beide signalen.

      De 5,0 GHz verbinding wordt over het algemeen minder gebruikt dan de 2,4 GHz, hierdoor kan het zijn dat u een betere verbinding ervaart. Het bereik van 5,0 GHz band kan wel minder sterk zijn omdat de frequentie meer verzwakt wordt door obstakels, denk bijvoorbeeld aan muren, plafonds, meubels, enzovoorts. Daarnaast is nog niet alle apparatuur geschikt voor het gebruik van de 5,0 GHz band. Omdat het glasvezelmodem van Kabelnoord beide WiFi-signalen ondersteunt, kunt u ook gebruik maken van het reguliere 2,4 GHz signaal.

    • Ik heb sinds de plaatsing van mijn glasvezelmodem minder WiFi bereik in huis dan voorheen. Wat kan ik doen?

      Zit het nieuwe glasvezelmodem op dezelfde plaats als uw oude modem? Of is hij op een andere plaats in uw woning afgemonteerd? Door uw hele woning zijn factoren die de sterkte en snelheid van het WiFi-signaal negatief kunnen beïnvloeden. Door de nieuwe locatie van het modem, kan het zijn dat er andere verstoringselementen zijn die uw WiFi-signaal negatief beïnvloeden.

      Daarnaast zendt het nieuwe glasvezelmodem twee WiFi-signalen uit. Het nieuwe glasvezelmodem van Kabelnoord ondersteunt 2,4 GHz en 5,0 GHz WiFi band. De 5,0 GHz verbinding is over het algemeen minder in gebruik dan de 2,4 GHz, hierdoor kan het zijn dat u een betere verbinding ervaart. Het bereik van 5,0 GHz band kan wel minder sterk zijn omdat de frequentie meer verzwakt wordt door obstakels, denk bijvoorbeeld aan muren, plafonds, meubels, enzovoorts. Daarnaast is nog niet alle apparatuur geschikt voor het gebruik van de 5,0 GHz band. Omdat het glasvezelmodem van Kabelnoord beide WiFi-signalen ondersteunt, kunt u ook gebruik maken van het reguliere 2,4 GHz signaal.

      Ervaart u minder WiFi bereik op uw apparaten in huis? Selecteer dan het andere beschikbare WiFi-signaal in uw woning. Biedt dit geen oplossing? Neem dan contact op met het servicecentrum van Kabelnoord via telefoonnummer 0519-701701, optie 2.

  • Overige vragen
    • Ik wil geen glasvezel. Kan ik mij afmelden?

      Heeft u recent een aankondigingsbrief en informatiekrant ontvangen omdat uw woning binnenkort wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk? Dan kunt u bij de schouwer aangeven dat u géén gratis glasvezelaansluiting van Kabelnoord wilt. U dient daarna de speciale 'weigerkaart' in te vullen.

      Overweeg uw weigering goed. Een glasvezelaansluiting wordt gratis geplaatst en verplicht u niet tot afname van abonnementen bij Kabelnoord. Ook is de glasvezelaansluiting van meerwaarde voor potentií«le woningkopers.

      Bent u Kabelnoord-klant en wilt u geen glasvezelaansluiting? Dan zal Kabelnoord uw contract/overeenkomst met Kabelnoord ontbinden en kunt u overstappen naar een andere provider. Het coaxnetwerk van Kabelnoord zal, zodra de overige woningen in uw straat overgegaan zijn op het glasvezelnetwerk, worden uitgeschakeld. Vanaf dat moment zijn de producten die u afneemt van Kabelnoord niet langer beschikbaar op uw adres.

      Bekijk ook:

      Waarom legt Kabelnoord glasvezel aan?

      Kan ik op een later moment een glasvezelaansluiting laten aanleggen?

    • Hoe lang duurt het glasvezelproject van Kabelnoord?

      Kabelnoord gaat in 2014 van start met de aanleg van glasvezel in het Kabelnoord-werkgebied in Noordoost Friesland. Er wordt gestart in Dokkum en aansluitend in Kollum. Hierna volgen kernen/dorpen in andere Noordoost Friese gemeenten. Hoelang het glasvezelproject duurt hangt van diverse factoren af, een uitleg over de gefaseerde uitrol leest u hier.  

    • Ik woon in het buitengebied, krijg ik ook glasvezel?

      Glasvezel van Kabelnoord wordt in verschillende fases aangelegd. Als eerste zijn de grotere kernen aan de beurt (wijzigingen voorbehouden). Kabelnoord heeft de intentie om op termijn ook buitengebieden aan te leggen, maar is hiervoor afhankelijk van subsidies en ondersteuning vanuit de overheid.

    • Ik woon buiten Kabelnoord-gebied, kan ik glasvezel krijgen?

      Kabelnoord is actief in de gemeenten Dantumadeel, Dongeradeel, Kollumerland c.a., Ameland en Schiermonnikoog. In deze vijf gemeenten zal Kabelnoord glasvezel aan gaan leggen. Buiten deze vijf gemeenten zal Kabelnoord (vooralsnog) geen glasvezelnetwerk gaan aanleggen.

    • Ik heb de glasvezel nog voor de gevel liggen (of in de straat). Kan ik wel een dienst bestellen?

      Als u Kabelnoord-klant bent gaan al uw huidige producten automatisch over naar glasvezel. Uw abonnement verandert niet. Indien u nog geen Kabelnoord-klant bent, of u wilt meer producten via Kabelnoord afnemen, dan kunt u dit aangeven via de reguliere website van Kabelnoord www.kabelnoord.nl

    • Waarom krijgt mijn woonplaats nog geen glasvezel?

      Doordat glasvezel in diverse fases wordt aangelegd kan niet ieder dorp tegelijk worden voorzien van glasvezel. Iedere fase moet opnieuw aanbesteed worden. Het is de bedoeling om eerst de grote kernen aan te leggen alvorens in de kleinere dorpen als ook in het buitengebied te starten.

    • Mijn buren worden aangesloten op glasvezel, maar ik niet. Hoe kan dit?

      Het kan gebeuren dat uw woning net buiten het werkperceel van de aannemer ligt. Ergens wordt een gebied afgebakend en dat kan helaas tussen twee woningen zijn. Dit is zeer spijtig voor u. Waarschijnlijk volgt een aansluiting voor u ook snel.